jord til stikkontakt

HEJ
Der er ikke jord til stikkontakten, til opvaskemaskine. Jeg ville trække et enkelt leder fra tavlen til stikkontakten. Men den mindste kvadrat for enkelt leder jord kabel, er 2,5mm^2. Mit spørgsmål er, at ville det stadig være okay, at man montere 2,5mm kvadrat og 1,5mm fase og nul til stikkontakten.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Klemmerne i stikkontakten kan monteres med 2,5mm2. Men hvorfor ikke skifte kablet til en treleder?

fase
Der er allerede 3G1.5
Forsyning kommer fra en dåse, hvor der ikke er jord. Så derfor trækker jord fra tavlen som ligger lige ved siden af
Det er faktisk et krav i den nye bekendtgørelse som hedder ds 60364 at hvis en beskyttelsesledere (jord) fremføres seperat til jordskinnen i tavle så skal den min være 2,5 mm2 så ja, brug endelig den 2,5 mm2 jord leder. 
Det kan godt være, at jeg er helt ved siden af her, men skal det ikke være en autoriseret el-installatør, der skal lave ændringer i el (herunder installation af stikkontakt med jord) jf. Bygningsreglementet?
Annonce
WilliamM skrev den 30-11-2019 16:36:03

Det kan godt være, at jeg er helt ved siden af her, men skal det ikke være en autoriseret el-installatør, der skal lave ændringer i el (herunder installation af stikkontakt med jord) jf. Bygningsreglementet?

 Jo, og derfor er vi ekstra grundige med at rådgive så institutionen kan blive udført så teknisk korrekt som muligt 👍


Elektronikteknikeren
danial skrev den 11-11-2019 21:56:12

Der er allerede 3G1.5
Forsyning kommer fra en dåse, hvor der ikke er jord. Så derfor trækker jord fra tavlen som ligger lige ved siden af

 Hvis tavlen ligger lige ved siden af, så kan du etablere både L, N og jord via 3G1,5 jo. 


Elektronikteknikeren
WillianM ; Jo når det er fast installation ( som her ) så er det autorisations krævende arbejde.
Det er en stående diskussion om man skal rådgive folk når de nu selv tydeligvis selv laver det, eller skal man undlade det og det så bliver lavet lidt mere forkert ! ! !


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis