Forhåbentlig simpel løsning på et simpelt gulvarmeproblem

Jeg har for nylig monteret en ny pumpe og shunt på et enkredset gulvvarmesystem. Det virker for så vidt, men efter at det er blevet koldt, har jeg fundet ud af, at jeg ikke kan hæve temperaturen i rummet. Uanset hvor højt jeg sætter fremløbstemperaturen (jeg har prøvet 45 grader), er tilbageløbsditto ikke højere end 20 grader.
Så vidt jeg kan læse mig til, skyldes det flowreguleringen, og jeg tror nok, jeg har fundet den skrue, der skal løsnes/åbnes for. Problemet er, at jeg ikke kan løsne den. Jeg har haft så hårdt fat i den, som jeg tør, og det var så meget, så jeg var nødt til at dreje kontra med en fastnøgle på "huset", da det ellers løsnede sig (se billederne, hvor jeg har markeret skruen, jeg prøver at dreje på).
- Er jeg på rette vej, eller ligger problemet et andet sted?
- Hvis jeg er på rette vej, er det så almindeligt, at skruen sidder SÅ fast? Jeg har haft prøvet at slukke for pumpen i håb om, at varmen fra systemet havde fået delene til at udvide og spænde sig fast.

/Rasmus
Jeg har for nylig monteret en ny pumpe og shunt på... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har en rumføler, som bare ikke er monteret endnu.
Så lige for at se, om jeg har forstået det rigtigt: Den hvide termostat, der er monteret (dog forkert), er til at styre temp. på vandet, der løber i gulvet, så fx et trægulv ikke bliver opvarmet for meget. Og rumføleren selvfølgelig er til at styre den faktiske temp. i rummet, så shunten “ved”, hvornår vandet bare skal cirkuleres. og hvornår det skal helt ud af systemet/retur.
Ja termostaten styrer vandets fremløbstemperatur ved at blande koldt returvand med varmt vand.

For at bruge rumføler skal du have en ventil og telestat på der hvor den blå hætte sidder. Telestat skal forbindes til noget styring som rumføler også forbinder til. Derved kan styring åbne og lukke for vandet.
F.eks som i denne pakke:
https://www.billigvvs.dk/Varmesystemer-Gulvvarme-Danfoss--Danfoss-Link-Komplet-Traadloes-Gulvvarmestyring-inkl-Pumpe-2-Kredse-719540.html




 

Det er ikke ubetinget nødvendig med rumtemperaturføler, men det giver da noget komfort. Du kan princippielt godt regulere rumtemperatoren på termostaten til gulvvarmeshunten. Blot 2 grader højere temperatur i shunten betyde en hel del i rumremperatur.
Den rigtige temperatur i shunten (når der er rumføler) er blot lidt mere end der behøves, således at aktuatorerne er åbne det meste af tiden.
Det helt rigtige til at styre temperaturen i gulvvarmeshunten er "klimastyring" der automatisk regulerer temperaturen efter udetemperatur.

Søren O
Tak for hjælpen til alle, der har bidraget 👏
Dejligt med et forum, hvor der både er hjælp og viden at hente.
/Rasmus
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis