Forhåbentlig simpel løsning på et simpelt gulvarmeproblem

Jeg har for nylig monteret en ny pumpe og shunt på et enkredset gulvvarmesystem. Det virker for så vidt, men efter at det er blevet koldt, har jeg fundet ud af, at jeg ikke kan hæve temperaturen i rummet. Uanset hvor højt jeg sætter fremløbstemperaturen (jeg har prøvet 45 grader), er tilbageløbsditto ikke højere end 20 grader.
Så vidt jeg kan læse mig til, skyldes det flowreguleringen, og jeg tror nok, jeg har fundet den skrue, der skal løsnes/åbnes for. Problemet er, at jeg ikke kan løsne den. Jeg har haft så hårdt fat i den, som jeg tør, og det var så meget, så jeg var nødt til at dreje kontra med en fastnøgle på "huset", da det ellers løsnede sig (se billederne, hvor jeg har markeret skruen, jeg prøver at dreje på).
- Er jeg på rette vej, eller ligger problemet et andet sted?
- Hvis jeg er på rette vej, er det så almindeligt, at skruen sidder SÅ fast? Jeg har haft prøvet at slukke for pumpen i håb om, at varmen fra systemet havde fået delene til at udvide og spænde sig fast.

/Rasmus
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Monteret og monteret - jeg mener nu det lignet noget der er kastet op på væggen.
Nå, det er min mening, men det har jo ikke noget at gøre med funktionen.
Gulvvarmekredsen, er det de rør der går ned i gulvet? Hvis det er tilfældet vil jeg mene at termostatventilen skal flyttes over på "den varme" på væggen. Har du ikke en manual på din gulvvarmekreds?

Søren O
Hold da k. En installation.
Nå, men pumpen skal ud af auto og sættes på konstant tryk, prøv niveau 2 til at starte med.
4w er nemlig højest sandsynligt ikke nok til en gulvkreds.

Hov, er det en returtermostat du har monteret på dit fremløb?? Så er det jo klart at den lukker for vandet når den sidde der. 

Jeg tror lige at du har behov for at læse manualen på den shunt, den er ikke koblet korrekt sammen. 

Elektronikteknikeren
Nå, I er ikke pjattede med min montering   Well, skønhedsværdien er måske ikke stor, men jeg magtede ikke lige at skulle skære rør til osv. Og når det virker, skal det gemmes væk bag et gardin.

Ja, det er en termostat, der er monteret på fremløbet. Og efter nærmere gennemsyn kan jeg se af de sparsomme medfølgende papirer, at den skulle være monteret på tilbageløbet, der ender ved den nederste termostat på væggen til venstre.
Men hvad den skruen, skal den ikke bruges til noget?

Hvis fejlmonteringen er det eneste, der er i vejen, må jeg nok erkende, at det er mig, der er en idiot  
Og ja, jeg er nybegynder udi VVS-verdenen. Men nu er jeg da blevet en anelse klogere.

 

Så vidt jeg kan se, så er det samlet helt forkert.
Termostatventilen med det hvide hoved skal sidde på fremløb fra fyr, hvis øverste rør på væg er fremløb, så skal den ind mellem slange og shunt, men stadig på samme plads på shunten.
Den skal jo styre mængden af varmt vand, som lukkes ind i kredsen.
Øh, termostaten har jo en føler, som sidder ind i et dykrør øverst i shunten. Den styrer temp i kredsen, det er IKKE en returtermostat, det giver ingen mening i en gulvvarmeshunt, heller ikke i en et- kreds.
Gregersen: Jeg tror nu ikke termostaten er en returtermostat når der er kappilærrør. Føleren sidder hvor den skal, nemlig i blandekredsen.

Vi skal lige have styr på rørene. Jeg vil tro at rørene på væggen er frem og retur fra "fyret".
Er det tilfældet er jeg ret sikker på at termostatventilen skal flyttes over på fremløbsrøret som "kun" er 40"varmt". Det er dog normalt rigeligt til gulvvarmeanlæg.

Søren O
Hmm

Elektronikteknikeren
Jeg skal i hvert fald ha’ rettet termostatplaceringen, som billedet viser og Gregeren også skriver. Derudover tror jeg faktisk, at de andre er rigtigt monteret.
Når det er gjort, må jeg se, om det arter sig bedre. Ellers kan det være, jeg skriver herinde igen.

Tak for hjælpen til at minde mig om at huske at kigge ordentlig på en vejledning.

 
Ja, og den blå hætte kan du så skifte ud med en rumføler/telestat hvis du lyster. Og ellers skal den være åben. 

Elektronikteknikeren
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis