Orbis skumringsrelæ

Hej LDS
Jeg har købt en lejlighed, hvor der er installeret et orbis skumringsrelæ til udendørs lamperne. Det er dog gjort så tosset, at der er installeret en lampe alt for tæt på relæet, så det tænder og slukker hele tiden.

Derfor tænker jeg blot at skifte opsætningen så jeg blot skal styre lyset med afbryderen. Har vedhæftet et billede af hvordan opsætningen er nu, men hvordan opsætningen være for at det blot er afbryderen er styre lyset?

På forhånd tak for hjælpen.

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis der er en afbryder til at slukke det hele, skal du bare flytte den sorte ledning over i klemmen med den brune.

fase
Tak. Dejligt let og det virkede!

Så er spørgsmålet bare hvilket setup jeg så skal prøve for at have et automatisk lysreguleringssystem.

Jeg bor i en villalejlighed med egen opgang, hvor der, som skrevet, er et skumringsrelæ som ikke er en god løsning.

En anden løsning kunne være noget bevægelsessensor. Her har jeg dog kun pt en strøm oppe ved døren og altså ikke nede. Så enten skulle den bevægelsessensor som skulle være på gade niveau, kører på batteri ellers skal der rillefræses, hvilket jeg ikke har super meget lyst til.

Nogle som har nogle gode forslag og anbefalinger eller måske en helt anden løsning?
Erstat dit skumringsrelæ med en bevægelsessensor den kan du indstille til kun at tænde ved et bestemt lysniveau og derved kommer til at virke som dit skumringsrelæ bare med bevægelse som udløsende faktor. Alle de ledninger, der skal bruges, har du ved skumringsrelæet.

fase
Ja, men den vi kun virke oppe ved døren, hvor den ville blive installeret og derfor ikke når man kommer hjem
Du kan evt. opsætte en trådløs bevægelsessensor. Jeg har lige opsat denne her hos en kunde:
https://www.greenline.dk/k/elartikler/bevaegelsessensor/p/tradlos-sensor-saet-l420n
Rækkevidden fra relæboks til bevægelsessensor er ret god. 

Alternativt skal du benytte Philips HUE eller IKEA Trådfri pærer og så købe deres egen trådløse bevægelsessensor der til.

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Annonce
Wezio skrev den 09-11-2019 14:52:02

Du kan evt. opsætte en trådløs bevægelsessensor. Jeg har lige opsat denne her hos en kunde:
https://www.greenline.dk/k/elartikler/bevaegelsessensor/p/tradlos-sensor-saet-l420n
Rækkevidden fra relæboks til bevægelsessensor er ret god.

Alternativt skal du benytte Philips HUE eller IKEA Trådfri pærer og så købe deres egen trådløse bevægelsessensor der til.

 Ja, Wezio. Det var også sådan noget jeg tænkte. Og den fungerer godt og er det noget jeg selv må/kan sætte op?

Hue, virker super fedt. Det koster også bare og det ville kræve at jeg også skiftede mine udendørslamper ud, da jeg ikke bare kan sætte ny pærer i.

Mange tak for dit indspark!
Det er lidt svært at rådgive dig uden at kende forbindelserne til dine udendørs lamper. Men en løsning kunne være at lade dit skumringsrelæ blive siddende med sort og brun i samme klemme og så skyde en PIR sensor ind på ledningen til den første lampe. Du skriver i dit første indlæg, at skumringsrelæet bliver generet af lyset fra den lampe, der er tættest på skumringrelæet, så de må jo sidde ret tæt på hinanden. Kan du ikke tage et billede af placeringen af de to ting sammen. 

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis