Tilslutning af espressomaskine EL

Hej...

Jeg har købt mig en Italiensk kaffemaskine brugt, og vil gerne have sat den til strøm, så jeg kan få den afprøvet. Med min forholdsvis begrænset kendskab til el, søger jeg nogle der kan hjælpe?  
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Som billedet viser kan den køre på 230v / 400v

Den gul/grønne ledning ligger fast det er jord ledning
brun er fase 1

kan du komme til den anden ende af ledninger / tilslutninger /billed

Ledningerne du har vist, henkaster min tanke på den skal tilsluttes til et kraft-stik, om end der mangler en blå leder til nul, da det sikkert er varmelegemet der kræver kraft, men nullen skal bruges til styre elektronikken.
Hvis du ikke selv har styr på det, så tilkald en elektrikker, dette el kan vi sagtens guide dig igennem, men det er egentlig autorisations krævende arbejde.

 

Tilslutning af brugs genstand i en lovlig installation er ikke autorisations krævende arbejde. det må man selv.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 09-11-2019 23:49:39

Tilslutning af brugs genstand i en lovlig installation er ikke autorisations krævende arbejde. det må man selv.

 Er det også for 400v enheder, hvis enheden monteres i en kabel dåse, dvs uden kraft stik ?

alm 230v er jeg med på man selv må montere.
Det er jo ikke anderledes end, når I selv tilslutter et komfur eller en kogeplade. Her er det springende punkt, hvilken ledning er nulledningen? Så derfor er det nødvendigt at se tilslutningen i selve maskinen.

fase
Tak for svar. Ledningen går ind i denne boks hvor der sidder en “switch” hvor man kan tænde for et bryghoved eller to.
kan du løfte lidt ud i ledningerne så man kan se dem tydligere 
mondrup skrev den 10-11-2019 08:29:22

Tak for svar. Ledningen går ind i denne boks hvor der sidder en “switch” hvor man kan tænde for et bryghoved eller to.

 Det er så 3 faser og jord der går ind i maskinen.

Din omskifte kontakt laver et kunstigt nul-punkt.

S. Fabrin skrev den 10-11-2019 08:21:04

Det er jo ikke anderledes end, når I selv tilslutter et komfur eller en kogeplade. Her er det springende punkt, hvilken ledning er nulledningen? Så derfor er det nødvendigt at se tilslutningen i selve maskinen.
At vi er mange der gør det selv, er en anden side af sagen, men det er egentlig autorisations krævende at arbejde på 400V (elektrikker arbejde).

ev elmand skrev den 09-11-2019 23:49:39

Tilslutning af brugs genstand i en lovlig installation er ikke autorisations krævende arbejde. det må man selv.

Ikke når det er 400V man skal tilslutte ledningerne i. Hvis det er stik propper, må man gerne selv, men ellers er det egentlig autorisations krævende. At mange (undertegnede inkl.) så er ligeglad med dette, da jeg selv f.eks. til hverdag arbejder med el på skibe, så er en anden side af sagen.
Men Stærkstrøms bekendtgørelsen siger direkte (uden at jeg kan citerer den bogstaveligt) at man kun må tilslutte 230V forbrugs genstandes ledninger selv, og ellers skal der være stikprop monteret fra fabrikken.


 

Er der ikke et eller andet tegnet inde i eller uden på klem kassens låg.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis