Ret en skæv gammel dør

Hej med jer

Jeg har et gammelt sommerhus i Sverige hvor hoveddøren er gammel og skæv. Man kan endda se ud gennem døren nede i bunde.
I den tid jeg har haft huset har døren altid været sådan, men selvom jeg sætter pris at få frisk luft ind i huset, vil jeg godt have det rettet op. Men kan det rettes op eller skal jeg skifte træer helt? Jeg går ud fra at den har fået fugt og slået sig.

Hvad tænker I?

Mvh Emil

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den har ganske rigtigt fået fugt som du mistænker, men sandsynligvis også stået i spænd over længere tid.

Det er ikke just årstiden, men døren skal afmonteres og lægges i spænd modsat skævheden. Det gøres lettet på et par bukke og noget tungt. Døren skal have tid til at rette sig.

Undersøg derefter om der er slidmærker på dør og karn hvor døren kan komme i spænd. Det ses ofte på gamle huse der er sunket lidt i knæ.

Undersøg også om er er så meget malig på fyldningerne, så de nødvendige bevægelser blokeres. Det kan også forårsage skævheder. Ret særligt opmærksomheden på langsiderne hvor fyldningere er fældet ind i dørrammen.

Er døren ellers sund og rask, ville jeg anstrenge mig til det yderste for at bevare den. Nye døre af samme kvalitet træ er mere sjældent end at vinde i lotteriet.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hvis det ikke lykkes for dig at rette dem (hvad jeg tvivler på) så kan du få  dørene til at passe i forkanten ved at regulere i hængselsiden, sådan at de to stykker karmtræ kommer en anelse ud af lod hver sin vej. Håber du forstår.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
"Stands ulykken".

Du bliver nødt til at fastslå hvad der har forårsaget skævheden inden du begiver dig ud i noget fikumdik som ændring af det oprindelige.

... den vej fører kun til noget snavs.   
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Mange tak for jeres svar! Jeg tager et nærmere kig på døren ift. om jeg kan fastslå den præcise årsag til skævheden. Den kan sagtens have fået fugt for mange år siden, og så været skæv siden da. Der er kommet et overhæng på ydersiden for en 20 år siden, og døren er ældre end det, så måske skævheden stammer fra dengang.
I første omgang tjekker jeg lige, om jeg kan rette det lidt op via hængslerne, da det umiddelbart lyder som den letteste løsning. Herefter må jeg tage et kig på om den kan rettes (til sommer ;-))

Igen, tak for jeres svar!
"Spring ikke over gærdet hvor spinaten gror højest"

Hvis du begynder at rette hægsler på en gammel dør der har siddet der i årtier, er du på vej ud i noget snavs. Du kan ikke rette fejl ved at tilføje.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Hej.
Nu er jeg ikke en gammel dør, men en gammel mand. Jeg har både høreapparat og briller for at kompensere for tidens tand og deraf følgende mangler. Mine mangler bliver ikke bedre eller helbredt af hjælpemidlerne, men de gør livet lettere.
Her har vi så en gammel dør på et svensk torpstelle fra Gustav Vasas tid. Døren er vindskæv og jeg tror ikke at den kan rettes. Og foreslår derfor at man kan sætte karmen med hængslerne lidt ud af lod således at forkanterne kommer til at mødes. Jeg snakker ikke om at flytte hængslerne. Denne operation vil afhjælpe problemet med træk og intet bliver ødelagt og  ifald det engang skulle lykkedes at rette dørene. Karmene flyttes bare tilbage.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Jo Kovas. Det er faktisk måden man sikkert retter skæve døre uden at ændre eller beskadige noget.

Eneste ulempe er tiden - der kan godt gå uger eller måneder inden døren er rettet.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis