Fald på fliser mod nabo

Jeg skal til at lægge nogle fliser mellem mit hus og hegnet ind til naboen.
Jeg vil naturligvis gerne lave et godt hæld væk fra husets sokkel, og så vil vandet ende under hegnet, hvilket er helt ideelt i det konkrete tilfælde.

Problemet er bare, at naboen har bygget en tilbygning (muligvis ulovligt) helt op til hegnet på sin side. Jeg vil selvfølgelig nødigt sende al mit regnvand ind på naboens sokkel, men omvendt virker det som den eneste logiske løsning for hældet.

Hvad vil I foreslå? Er det naboens eget problem, eller bør jeg etablere en vand-rende på min side af hegnet, eller er der andre smarte løsninger, som jeg har overset?
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du må ikke sende dit vand over til naboen. Uanset om han har bygget op til skel eller ej. Du bliver nødt til at løse det på din egen side.
Nu kunne det måske hjælpe os andre med en tegning eller billede, men måske kunne du lægge et langt dræn som jeg nok ville lægge i midten istedet for ude ved hegnet. Eller måske er det nok at lægge fliser med fald mod midten af gangen så den i sig selv er en slags stor rende, men det kræver selvfølgelig en vis bredde.

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Man skal holde vandet inde på egen grund..
Som du selv er inde på, nn form for vandrende hvor du har fald fra begge sider, og fald på langs så vandet kan rende væk, ville jo være ideelt.

Nu skriver du ikke hvor langt der er mellem husene, men et fald på 1 cm meter er fint, og mærkes ikke.

Hvordan med naboens tagvand holder han det inde ved sig selv ? 

Vi prøver igen, i morgen --
Tak for gode svar.
Naboens bygning har tagrende, som sidder over hegnet (i skel).

Jeg har prøvet at tegne situationen - se billede. Det er set fra siden med jord nederst og tag øverst på tegningen. Håber, at det det giver mening.
Naboens tagrende og nedløbsrør skal blive inde på hans egen side af skellet. Hvor høj er naboens bygning ved skel?

Søren O
Søren O skrev den 08-11-2019 18:47:18

Naboens tagrende og nedløbsrør skal blive inde på hans egen side af skellet. Hvor høj er naboens bygning ved skel?
Den er 2 m ved skel. Det mener jeg er ok i sig selv. Men det er en udbygning, som bruges til hovedindgang og ophold, så jeg tænker, at den nok faktisk er ulovlig. Tagrenden er i mine øjne ikke inde på "min side", men lige over hegn/skel. Det har jeg det fint med, men jeg synes, at det er lidt mærkeligt, at naboen principielt ikke kan vedligeholde sin egen tagrende og væg uden at rende rundt inde hos mig.

je_ns skrev den 08-11-2019 19:23:53

Jeg ville lave det sådan her, med 1 cm fald pr meter, og med fald i længderetningen.

Det virker fornuftigt. Tak! Jeg må lige se med længderetningen, for det vil hurtigt ende i et skur. Men måske jeg kan navigere udenom.
Vandet fra din egen tagrende, hvor løber det hen? Hvis det er lovligt så kunne man lede vandet til tagbrønden. Ellers ville jeg lave en faskine under fliserne i midten af arealet og så lede vandet dertil.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Der findes fliser fra USA som er beregnet til at vandet kan strømme igennem. Jeg har lavet en lille udstillings montre til dem. Det løber lige så hurtig igennem som en haveslange kan komme med vand. Det indebærer så at man skal føre ( løs ) grus helt op imod fliser, da det ikke kan løbe igennem stabil grus.
Jeg ved at der findes et mindre parti i DK , hvis du vil have en kontakt så send mig en PM så finder jeg manden.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Du kan gå ind på https://www.weblager.dk/  og se om din nabos bygning er godkendt.
Hvis du laver sænkningen i fliserne, som foreslået, kan du for enden af flisegangen, på tværs, lægge en afløbsrist der ender i tagnedløb.

 

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis