Ændre bondehusvindue så det fungerer som flugtvej

I følge tilstandsrapport fra d.d. skal to af vinduerne i to værelser i mit nybyggede sommerhus ændres til at have en redningsåbning (K3'ere). Vinduerne ser sådan her ud og måler 89 x 99 cm (bredde x højde).

Overvejer disse to muligheder:
  • Købe nye vinduer med redningsåbning (pris 4400 kr. + arbejdet med selve udskiftningen).
  • Save lodposten (midterstolpen) over foroven og forneden og skrue den fast på det ene vindue.
Den sidste mulighed er den billigste, men kan jeg slippe afsted med det, så det bliver pænt nok? Jeg har alt værktøjet og masser af øvelse og tid og gå-på-mod, men har bare ikke lige prøvet det her før.

Har du en god idé til løsningsforslag?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan du fint gøre, og med lidt mere finger-snilde, kan du få integreret en skyde slå i hver ende af lodposten, så du kan åbne begge vinduer uden at lodposten følger med.

Et snit med en tynd multi cutter klinge, en nedstryger klinge (for det ikke er alt for meget materiale du fjerner), eller hvis du har en dyk-sav med en meget tynd klinge kan den også bruges.

Husk at behandle træet de steder det er blevet råt efter modifikationen.

 

Tak Steensen

Du gav mig lige præcis det sidste skub, som jeg havde brug for :-)

Går ned i HN i morgen og køber den her japanersav til 138 kr.

så jeg kan save et fint og tyndt snit i lodposten. Jeg er lidt usikker med multicutteren og dyksaven, da det går for stærkt, hvis det ikke går. Der er den her håndsav nok bedre til at holde hastigheden nede.

Bagefter fræser jeg en rille til 4 af dem her fra Stark (320 kr)

i top og bund og borer jeg et hul til plastdimsen, der skal sidde i karmen. Der bliver også lidt slibe-male-slibe-male-arbejde, og så er jeg blevet både klogere og sluppet meget billigere.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hvis du skruer det ene vindue fast på lodposten behøver du kun 2 "skydere". Tror det bliver noget "daller" med løs lodpost, selv med 4 "skydere".

Søren O
Ja, det er jeg opmærksom på. Men jeg har to stk. bondehusvinduer, så derfor  

De der "skydere" hedder i øvrigt kantrigler, fandt jeg ud af efter en del søgen.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Dejligt at se en der tænker over at tage forbehold for, "hvis nu det går galt, er det ikke så slemt/stor skade på arbejdet med et manuelt værktøj, som med en maskine".

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også