Backupstrøm til solceller

Hej! Jeg er i sommers flyttet i kolonihave hvor jeg har kørt lang tid på batterier opladet af solceller, men den tid er ovre og jeg leder nu efter en backupplan der kan levere til hvad jeg mangler. Det er egentligt primært lys, opladning og en petroleumsovn med computer der er det nødvendige, men ting som fjernsyn og løst og fast kunne også være fedt at kunne bruge en gang i mellem. Jeg har et 110ah forbrugsbatteri som jeg pt ikke bruger og ellers to 100ah batterier koblet til solcellerne. Jeg har overvejet om det ville give mening at lade forbrugsbatteriet med en generator og koble det på, men jeg har ikke meget erfaring inden for feltet og er åben overfor ideer. Jeg søger heller ikke at pumpe adskillige 1000kr i, men kom gerne med forslag og erfaring hvis man skulle sidde inde med det, for jeg er lidt forfrossen derude for tiden ;-)
Vh
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En lille vind-generator til 12/24V kan måske være en ide at koble på i parallel med solcellerne.

Jo flere batterier du kobler i parallel, jo større forbrugs kapacitet/tid har du disponibel, men du skal være OBS på at batteriernes optimale ladespænding ikke nødvendigvis er ens, hvorfor du kan beskade en/flere batteri celler ved at lade for meget på dem.

 

Kan vi gå ud fra at dine batterier er til 12 V, for så kan du koble dem sammen og lade solcellerne lade på dem. Det betyder, at du kan få et forbrugsbatteri på ca. 310Ah. Jeg går ud fra, at du har en spændingsregulering mellem dine solceller og batterierne, og at dit forbrug er koblet på spændingsreguleringen, som så kobler forbruget fra når spændingen bliver for lav. Om  solcellerne kan holde dine batterier opladede afhænger af solcellernes kapacitet. Hvis dine solceller ikke kan klare dit forbrug, og du har mulighed for at lade med en generator kan du lade med den. Jeg ville koble batterierne fra solcelleregulatoren medens generatoren bliver brugt til ladning.
Og så lige "en petroleumsovn med computer", hvad er det, eller har jeg misforstået det?

fase
Har selv tilkoblet et større solcelleanlæg dette forår. Ville gerne selv lagre mit el, men flere sagde, at det ikke var rentabelt. Med husstandens meget variable forbrug, ville batterierne blot kollapse, nøjagtig som i en bil. Har undersøgt forskellige muligheder, men må blot konstatere, at det billigste for mig, er at gå imod alt hvad "Grøn energi" står for. Brug den endelig mens den produceres og ski hul i, at tumbler kører det meste af tiden, hvor sommerhalvåret burde tage over m.v.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis