Hvilken svejser til hobby brug

Hvad svejser skal jeg købe
Den skal kunne lidt af hvert (både olietønder og 4x4 profil jern
Det er kun til hobby brug og jeg er meget ny indfor svejsning
Mvh Tom 
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hvad er dit budget ?

Der er jo mange svejse former så du skal vælge hvad du vil mig/mag/tig/elektrode/co2
https://www.expondo.dk/stamos-basic-tigsvejser-250-a-230-v-transportabel-10020010?gclid=EAIaIQobChMI9sGElobd5QIViuR3Ch2a5Qa8EAYYAyABEgKvMPD_BwE

https://www.bauhaus.dk/vaerktoj-isenkram/elvaerktoj-maskiner-tilbehor/svejsere-lodning/migatronic-svejseapparat-focus-stick-120-e-mma.html

den stikkontakt den skal tilsluttes skal være forsikret med 16a
Hvad vil du svejse? Er det bare noget tynd blik, eller er det noget med "gods i" ?

Søren O
Jamen alt fra olie tønder til 4x4 profil jern
Nu nævner du olietønder og firkantrør, så vil jeg anbefale en co2-svejser, evt en med rørtråd hvor der ikke behøvede en flaske beskyttelsesgas. (en tig svejser kan også bruges, men svær at svejse med, kræver en flaske argon, og emner der er 100 % rene på svejsefladerne)
Denne her kunne være et bud Link, der er en model der er lidt bedre tror det vil være det bedste bud Link 2

En brugt co2 svejser i anerkendte mærker, kunne jo også være en mulighed, men der er altid en risiko for at få købt en maskine der fungere dårligt, og så fylder de typisk noget mere, og kræver beskyttelsesgas.

Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
de 2 jeg har linket til et kvalitet, bla migatronic det er et stort mærke indenfor svejse maskiner, men der findes mange andre
jetdirect skrev den 10-11-2019 19:10:48

de 2 jeg har linket til et kvalitet, bla migatronic det er et stort mærke indenfor svejse maskiner, men der findes mange andre

Migatronic du linker til er jo en elektrodesvejser, som efter min bedste overbevisning ikke er et godt valg til svejsning at olietønder, og lignende ´tynde materialer.

 Det var jo denne her du linkede til Link Migatronic Bauhaus

Men helt sikkert en fin elektrodesvejser 


Vi prøver igen, i morgen --
Hvad er egentlig det tyndeste man kan lave med et pindeværk og den rigtige pind?
Nu er jeg superglad for at elektrodesvejse, og har rigtig mange års erfaring, men anbefaler det ikke så tit, og slet ikke til tynde materialer, synes ofte folk uden svejse erfaring har svært ved elektrodesvejsning og da i særdeleshed i tynde materialer.

Vedrørende svejsning i tynde materialer :
For det første kommer det an på hvor øvet du er, dernæst afhænger det af svejseren hvor fint den kan reguleres, og hvor langt den kan gå ned i strøm, og så selvfølgelig elektroderne, som skal være tynde fra 1,6 mm til 2 mm, problemet med tynde elektroder kan være de er svære at få tændt.
Min egne erfaringer er at 2 mm tykke materialer køre uden problemer, 1,5mm tykke materialer besværligt. 1mm og derunder i materialetykkelse så er det en udfordring, hvor man kun lige skal tænde elektroden, og så lade det køle lidt af osv.
Jeg har fornyligt købt sådan et lille værk, (til supplement til mit Esab æg) Link Elektrodesvejser
Det var på tilbud til kr 998, hvilket det ofte er, det er et supert lille svejseværk, der er nemt at tænde elektroderne med.

Vi prøver igen, i morgen --
Takker. Jeg købte et brugt Kemppi miniarc 150, og har kun prøvet i 4-5mm sort jern med Oerlikon Spezial 2.5mm. De er rimelig nemme for en begynder at tænde og skulle kunne klare det meste. Har absolut ingen erfaring. Fik et hurtigt opstartskursus af en smed og så var jeg i gang med det grove. Kan være jeg skal lege lidt med tyndere elektroder.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis