Løsne traktorbagdæk fra fælg.

Hej findes der en nem måde hvor ved man kan få et traktorbagdæk af fælgen? Jeg så en youtube med en mand som brugte sin garagedonkraft og en båndstrammer, men det var på et personbil dæk. På traktoren bliver dækket siddende og donkraften skrider bare. Prøvede også at køre min nye traktor op på dækket, men det hjalp heller ikke. Så god ide søges, inden jeg tar hjulene og køre over til maskinhandleren.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har i min læretid lappet "mange" traktorhjul. Dengang var der ikke så mange hjælpemidler.
Vi brugte en "dækmejsel" - en stor mejsel der er rund hvor der normalt er skær. Mejslen skal slåes ind mellem fælg og dæk. Tag et lille stykke ad gangen, og slå efterhånden dækket lidt ind mod midten. På et tidspunkt "slipper" dækket, og du kan træde det ned. Så laver du det samme på den anden dækside.
Når dækket er løst presses det ud mod den ene side, og så skal du igang med dækjern for at få dækket af fælgen.

Søren O
Hej Søren.
Tak for dit svar. For nok snart 40 år siden brugte jeg også sådan en dækmejsel til traktordæk. Jeg husker det heler ikke som særlig svært, dengang. Nu har jeg så heller ikke en dækmejsel og jeg ser at en ny koster omkring 525kr. Men man kan self sige at det kommer man hurtigt af med hos maskinhandleren. Men havde håbet at kunne undgå at købe en. Tror du man kunne svejse et eller andet sammen selv.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Skal du bare bruge den begrænse, kan du bruge et passende stykke fladjern, og bøje det i fason, og slibe det pænt rund og glat på "angrebsfladen"


Vi prøver igen, i morgen --
Uden at have nogen kendskab til traktortræk er det så ikke bare at tage en brækker?
Hej Jens. jeg må se om ikke jeg kan lave et eller andet.
groundz Det handler ikke om traktortræk, men dæk.  Hvad er en brækker?

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Annonce
Hold da fast en gang autorettelser telefonen lavede. Jeg mente traktordæk og der skulle have stået brækjern, min fejl
groundz, nej man kan ikke bruge et brækjern i den fase af operationen.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis