Bordrundsav, hvilken model?

Hej, har fået lyst til at lave forskellige ting i bla træ, og derfor set på bordrundsave. Der er mange modeller til væsentlig forskellige priser, f.eks laver Bosch nogen interessante modeller.
Har på youtube set på Bosch pts 10 og gts 10, samt en ny model i blå serie, der dog beskyldes for at ryste. Efter at have set en masse videoer, tænker jeg at Bosch GTS 10 er det bedste bud - men den koster kr. 5.200,00, og til den pris kunne der tænkes at være nogen alternative. Bauhaus har en Black & Decker til under kr. 2.000,00 der også ser interessant ud, men jeg har hovedsageligt dårlige erfaringer med Black & Decker værktøj, så jeg er ikke lige til at springe ud i det - medmindre den kan anbefales af andre?
Hvis jeg har startet en tråd der allerede er i fuld gang, vil jeg sætte megen pris på et link til denne anden tråd.

Mvh.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har en Metabo TS 254 bordrundsav, den er i cirka samme prisklasse, koster 4495,-
Link Metabo TS 254
Synes den fungerer som ønsket, sætter i sær pris på den sænkbare spaltekniv, synes det er en fin funktion.
Det eneste der har været, var en finjustering af parallelanslaget, for at få den til at flugte 100% med klingen, det tog lige et par minutter at file ½mm af rette sted på spændedelen, - og nu passer den 100%.
Men indrømmet så synes jeg ikke det burde være nødvendigt på en sav i den prisklasse, - men måske er det almindeligt med lidt fintrimninger før det spiller max. eller måske har jeg bare været uheldig.
Der måske også forskel på hvornår brugere synes godt er godt nok.
Jeg har ingen ide om hvilken sav der er den bedste, men jeg tror desværre ikke at du kommer uden om at skulle fingere lidt med at justere land/savblad til den spiller 100 %
Du kan prøve at søge på youtube på "5 cut method" som er en effektiv måde at se om din sav /land er 100% parallel, samt give dig svar på hvordan du udbedrer problemet.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Tak for rådet.
jeg endte med en dewalt 7492 med tilhørende understel.
primært pga tandstangs justering og stor plade kappacitet.
uaset valg af sav så overvej hvor du vil bruge den og hvordan den skal stå mens du bruger den.
jeg tager f.eks. altid saven udendørs og saver udenfor (det sviner ikke i værkstedet)
her er en integreret sækkevogn/ben et must da en bordrundsav er pokkers tung.
hvis din sav planlægges stationært i et værksted, skal du istedet tænke på udsugning som derfor vil være super vigtigt.
en rundsav støver helt vildt uden sug.
Annonce
Jeg købte for 4 år siden en Makita bordrundsav. I DK kostede den ca 5500 + understel. Jeg købte den i Tyskland og incl fragt og understel gav jeg ca 3200,- så kig dig om, der er rigtig mange penge at spare. PS den kører rigtig, rigtig godt med 42t klinge.

 

Tak også til NielsChr og Uldal for de gode betragtninger. Jeg hælder til at købe en Dewalt 745 pga  at landet ser ud til at være meget mere præcist ift mange alternative mærker.
Nu ved jeg ikke om du har en kapsav, for ellers laver bla Dewalt og Makita en kombi, hvor bordet kan tiltes rundt. Måske de skulle med i overvejelserne ??

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg kender ikke til kapsave, men tjekker youtube for at se hvordan sådan en fætter virker.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis