Renovering af pudsede lofter

Hej Lav-det-selv folk Nu skal jeg sgu have gjort noget ved mine lofter! Det er gamle pudsede lofter med gipsstuk.

Målet er at få helt glatte matte lofter, og at stukken fremstår skarpt ;)

(Væggene er beklædt med filt indenfor de seneste 5 år, så jeg ser helst at loftarbejdet kan lade sig gøre uden at væggene skal have den store tur).

Lofterne:

Det lyder til at pudset er i god stand, når man banker på det, men der er enkelte revner hist og her, og afskalninger. Ved ikke hvad loftet i stuerne er malet med, men køkkenet er malet med akrylmaling, der har slået revner flere steder. I stuerne er overfladen meget ru, og det ser grimt ud i dagslys. Min umiddelbare tanke er at rullespartle loftet, og så opsætte filt, men kan det lade sig gøre med den overflade der er nu?
Og hvad er fremgangsmåden?

Stuk og rosetter:

Malingen skaller af flere steder, og det ser i de hele taget grimt ud da malingen fortykker detaljerne i stukken. Hvordan fjerner jeg malingen? Jeg har forsigtigt pillet lidt i malingen med en meget tynd flad skruetrækker, og den kommer forholdvis let af, men det ville tage meget lang tid på alle lofter. Selve gipsen under malingen er lidt grå nogen steder og hvid/gul andre steder - hvilket lag er selve gipsen og skal den afvaskes? Og hvordan behandler jeg den efterfølgende? Skal den have kalk eller kan man male den på en skånsom måde, der er mere holdbar?

VH Sune

0 svar
 Følg tråden
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også