Flytning gruppetavle og elmåler

Hej alle.

Jeg skal til at udskifte min gamle gruppetavle fra 1969 og er i den forstand kommet i pladsnød.

På væggen hvor Tarif ledningen kommer ind i elmåleren og videre på op i gruppetavlen, vil den nye gruppetavle jeg gerne vil have ikke kunne være i højden, da den vil ramme på loftet.

Jeg er dog så heldig, at den nuværende eltavle sidder i hjørnet af et rum, således at væggen ved siden er helt fri. Er der nogen som ved, hvorvidt det er lovligt at have elmåler, samt el indgang på en væg, og så have en ledning (afdækket selvfølgelig) gående fra elmåler til gruppetavle som er på en anden væg.

Ved godt det skal udføres af en autoriseret elektriker, hvilket det også vil, men vil bare gerne have forberedt så meget som muligt forinden.

På forhånd tak.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tror du ikke bare at din elektriker vælger at flytte hovedkablet længere ned på væggen eller at bygge tavlen så den passer ind?
Er der plads, så du kan placere målertavle og gruppetavle ved siden af hinanden. Så fylder det ikke så meget i højden. Når din tavle er fra 1969, er det formentlig en kombineret måler- og gruppetavle på en træplade med riller fra klemmekassen under måleren op til gruppeafbryderne. Din ny tavle skal  følge de gældende regler med blandt andet 2 HPFI relæer. Det er absolut ikke gør det selv arbejde.

fase
For at blive ved spørgsmålet. Det er både lovligt og ret almindeligt at målertavle og gruppetavle sidder væk fra hinanden.
I en periode var det et krav at måleren skulle sidde i ydermur så den kunne aflæses udefra . Så gik kablet igennem muren og ind til gruppetavle.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Da jeg bor i Odense kommune, var der for nogle år siden et krav om at alle elmåler skulle udskiftes og der skulle tilføjes HFI relæer til alle husstande. Så derfor er måleren en helt ny fra Energy Fyn hvor der går en seperat ledning fra måleren op i den gamle gruppetavle. Det hele er monteret på en ny metalplade.

Så det er nu ret "moderne". Men det lyder rigtigt godt. Så kan jeg stille den nye gruppetavle ved siden af og bede en elektriker om at fjerne den gamle tavle og blot trække ledningen over til den nye gruppetavle.

Mange tak for de gode råd og svar :)
Det er nu ikke så ligetil. Alle kabler og ledninger kommer sikkert ind bag i din gamle gruppetavle, og ingen af dem kan nå over i den ny tavle hvis den flyttes. Så elektriker skal have flyttet en del kabler.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis