Stikkontakt med 3 fase og 3 nul ledninger

I forbindelse med renovering af stuen, vil jeg gerne udskifte de gamle stikkontakter.
Alle ontakterne er med 2 brune og 2 blå (Face og Nul), men den ene er med 3!
De nye kontakter er kun med 2 klemmer - en ledning pr. hul så vidt jeg har forstået.
Må man sætte 2 ledninger i det ene hul eller skal jeg have en speciel kontakt med 3 klemmer. 
I de gamle var alle 3 samlet i én...
På forhånd tak.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er korrekt, at der kun må sidde 2 ledninger i stikkontakten - en i hvert hul.

Du samler de 3 ledninger i en muffe og laver lus (stump ledning) fra muffen til stikkontakten.
Ja, intet problem i det.
Jeg lavede samme trick for ikke så lang tid siden da jeg udskiftede en ældre stikkontakt, hvor jeg brugte en enkelt samlemuffer som vist, og førte en stump fra den til stikkontakten som jenshøj skriver. Det kommer til at være godt pakket, og alt efter hvordan dåsen er lavet (såfremt der overhovedet er en indmuringsdåse bagved), så lad være med at blive alt for frustreret. Bare prøv dig frem, og se om du ikke kan få det hele til at passe :)
Og så vil jeg anbefale dig at samle alle lederne i samlemuffer, og så en leder over til stikkontakten, da det så er væsentligt nemmere at "pakke" indmurings dåsen, men stadigvæk være i stand til at hive stikkontakten ind/ud efter behov, da der så kun er stikkontaktens ledere der skal skifte form og plads.

 

Annonce
chrismantle og Steensen. Tak for jeres svar. Opgaven er færdig, men i har helt ret, det var et værre pakkearbejde ;o) Udfordringen var desuden at de ældre kontakter har nul ledningerne siddende i bunden af kontakten mens faser sad i top af kontakten. Så nu kunne nul ledningerne ikke nå op til toppen af den nye kontakt hvor begge har indgang i dag. 
Det med lednings længde betyder jo netop ikke noget hvis alle ledere samles i muffen og så kun den ene ud i materiellet.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis