Indvendig renovering af hus fra 30erne (cellotex på vægge, nye elinstallationer, mm) - råd og erfaringer ønskes

Hej

Jeg skal i gang med en større renovation af vores hus fra 30'erne.

Først lidt om huset:
Det er en klassisk murermestervilla, hvor der ikke er lavet meget om siden det blev bygget.
Det betyder bl.a. at ydermurene er indvendigt beklædt med cellotex.
Der er blevet hulmursisoleret med papir for få år siden.
Plankegulv af fyrretræ.
Loftet er pudset lov med strå/siv og en smule stuk i kanterne.
Elinstallationer er de originale. Dvs. stofledninger og vist ikke jord til stikkontakter.
Stikkontakterne sidder forholdsvist højt og der er ikke så mange af dem. Jeg vil gerne hve nogle flere samt have flyttet dem ned til gulvlisterne.

Helt overordnet vil jeg gerne have cellotex ned fra væggene pga. brandfare men også for at sikre mig, at der ikke er skimmel eller lign. bagved samt pga. udseendet: cellotex'en er revnet flere steder, hvilket ikke ser så pænt ud.

Jeg er specielt i tvivl om, hvorvidt jeg skal isolere indvendigt, når jeg tager cellotex'en af?
Eller om det er bedst ikke at gøre det?

Jeg hælder nok mest til ikke at isolere indvendigt idet det vil tage en del af pladsen samt at jeg ikke vil risikere problemer med fugt/skimmel der måtte opstå ved at flytte dugpunktet.

Hvis jeg ikke isolerer, hvad er så den bedste tilgang?
Skal jeg pudse murene, så de bliver glatte og så bare male dem?
Sætter man noget glasvæv på dem?
Er opgaven med at pudse murene en gør-det-selv-opgave eller bør man overlade det til en murer?

Hvad med stikkontakterne? Risikerer jeg at skulle udskifte alt el hvis jeg begynder at flytte den slags?
Jeg mindes at have hørt noget om, at hvis man begynder at pille ved gamle stofledninger, så ender man med at udskifte det hele, fordi det er mørt og enhver forstyrrelse vil risikere at medføre problemer...
Jeg vil naturligvis lade en elektriker udføre arbejdet med installationerne, men vil gerne vide om jeg skal have et tilbud på en opgave om at flytte/oprette et antal stikkontakter eller om jeg skal have et tilbud på at udskifte alle installationer...

Og her kommer vi så også ind på loftet. Fordi hvis alle elinstallationer skal udskiftes, så frygter jeg, at jeg også bliver nødt til at skulle igennem loftet. Og det er vel ikke lige til at reparere sådan et gammelt pudset loft - eller hvad?

Råd og erfaringer ønskes.

35 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det var mange spørgsmål på en gang.

Hvis du har de originale stofledninger fra da huset blev bygget så er det forfra med alt el.

Jeg vil ikke mene at hulmursisolering er nok isolering så du skal enten isolere indvendigt eller udvendigt og det vil nok være synd at isolere en muremestervilla udvendigt så det betyder du skal isolere med f.eks. 100-150 mm indvendigt. Byg et skelet op af træ eller stål, isoler og sæt fibergips op, det bliver du glad for i længden.
perhans skrev den 06-11-2019 10:02:21

Det var mange spørgsmål på en gang.

Hvis du har de originale stofledninger fra da huset blev bygget så er det forfra med alt el.

Jeg vil ikke mene at hulmursisolering er nok isolering så du skal enten isolere indvendigt eller udvendigt og det vil nok være synd at isolere en muremestervilla udvendigt så det betyder du skal isolere med f.eks. 100-150 mm indvendigt. Byg et skelet op af træ eller stål, isoler og sæt fibergips op, det bliver du glad for i længden.

 

Jeg har netop overvejet, at sætte stålskelet op og så isolere. Men hvis jeg fx. isolerer med 100 mm rockwool eller glasuld, er det så ikke noget med, at der så skal være et lag luft mellem isolering og gipspladerne? Dvs. 100 mm + måske 50 mm luft + ca. 30mm(?) for selve gipspladerne. Så er det næsten 20 cm jeg tager af pladsen hele vejen rundt. Ved 150mm er det er det så næsten 25 cm hele vejen rundt. Det er faktisk en del plads der ryger ved det.

OK. Men i dag er der jo kun hulmursisolering + cellotex. Jeg kan ikke forestille mig, at den cellotext giver særligt meget isolering... Huset føles ikke koldt om vinteren. (Vi har fjernvarme og brændeovn.) Det var egentlig derfor jeg tænkte, at det sikkert ville være tilstrækkeligt at lade murerne stå og så klare mig med hulmursisoleringen.

(er der i øvrigt nogen nævneværdig forskel på glasuld/isover eller rockwool - eller skal man bare vælge det billigste?)
Kommer til at tænke på en ting mere: Hvis jeg skal til at isolere med 100-150mm, så kommer jeg vel også til at skulle flytte radiatorer længere ind...
Er der noget krav om at man skal isolere indvendigt? Jeg mener, det bliver jo en forbedring uanset hvad at få cellotex ned. Det bliver vel ikke værre end i dag? Og jeg er egentlig rimeligt godt tilfreds rent isoleringsmæssigt.

Jeg vil men du ikke skal isolere yderligere da det andet kan give en del problemer konstruktionsmæssigt blandt fugt og svamp. Din elinstallation skal skiftes hvis du kan nøjes med den placering der er nu burde det ikke være nødvendigt og røre lofterne. Overfladen på væggene er op til dig selv, det er et stort arbejde og pudse væggene op men jeg ville gøre det hvis det var mit hus

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Fiahgt skrev den 06-11-2019 17:39:38

Jeg vil men du ikke skal isolere yderligere da det andet kan give en del problemer konstruktionsmæssigt blandt fugt og svamp. Din elinstallation skal skiftes hvis du kan nøjes med den placering der er nu burde det ikke være nødvendigt og røre lofterne. Overfladen på væggene er op til dig selv, det er et stort arbejde og pudse væggene op men jeg ville gøre det hvis det var mit hus

 Tak for svaret.

Jeg hælder som sagt også mest til ikke at isolere, så jeg er glad for at høre, at andre er enige.

Jeg skal lige forstå hvad du skriver med elinstallationerne. Mener du, at jeg ikke behøver skifte dem i loftet? Dvs. lampeudtag, m.v.?

Hvad med stikkontakter? Hvis der skal laves nye installationer til dem, så skal der vel også fræses ud i mure til at føre installationskabler. Ikke sandt? Er det ikke et kæmpe arbejde? Og er det noget man kan gøre selv evt.? Altså fræse arbejdet?
Hvordan med selve konstruktionen og styrken af ydermurene - tager den skade af al den fræsen?
Kan man evt. undgå at fræse ud?

Det svækker ikke murene at fræse kabler ind. Skal du have brækket gulve op er det en smal sag at føre rør/kabler der.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
JEg har en villa fra 1914, 2 etager + fuld opvarmet kølder, med hulmurs isolering og ca. 100mm på kældervæggene (lavet af ham jeg købte huset af).
Jeg har kun fjernvarme, med radiatorer i hele huset:
4stk 2-lags radiatorer a 80x60cm + en håndklæde tørrer i stueetagen
1stk 50x50cm (enkelt lag), 3stk 80x60 og 1stk 150x60cm dobbelte radiatorer i kælderen
førstesalen er der 4stk 80x60cm dobbelte radiatorer.

Det klarer fint at holde en stabil temperatur på ca. 21 grader i hele huset, hvor vi er 2 voksne, 2 teenagere og 3 små-børn.

Så jeg tænker du fint kan klare opvarmningen til trods for du fjerner cellotexen.

 

ev elmand skrev den 06-11-2019 20:05:20

Det svækker ikke murene at fræse kabler ind. Skal du have brækket gulve op er det en smal sag at føre rør/kabler der.

 OK. Jeg skal ikke brække gulve op.

Er det til at leje sådan en fræser og gøre det selv? Eller skal man lade elektrikeren gøre det?

Steensen skrev den 06-11-2019 20:25:53

JEg har en villa fra 1914, 2 etager + fuld opvarmet kølder, med hulmurs isolering og ca. 100mm på kældervæggene (lavet af ham jeg købte huset af).
Jeg har kun fjernvarme, med radiatorer i hele huset:
4stk 2-lags radiatorer a 80x60cm + en håndklæde tørrer i stueetagen
1stk 50x50cm (enkelt lag), 3stk 80x60 og 1stk 150x60cm dobbelte radiatorer i kælderen
førstesalen er der 4stk 80x60cm dobbelte radiatorer.

Det klarer fint at holde en stabil temperatur på ca. 21 grader i hele huset, hvor vi er 2 voksne, 2 teenagere og 3 små-børn.

Så jeg tænker du fint kan klare opvarmningen til trods for du fjerner cellotexen.

 OK. Fint. Jamen det passer med hvad jeg havde håbet på.

Det må da også være begrænset hvor meget cellotex kan isolere. Er det ikke bare et par cm tykt?
Der er yderligere 25 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også