Indvendig renovering af hus fra 30erne (cellotex på vægge, nye elinstallationer, mm) - råd og erfaringer ønskes

Hej

Jeg skal i gang med en større renovation af vores hus fra 30'erne.

Først lidt om huset:
Det er en klassisk murermestervilla, hvor der ikke er lavet meget om siden det blev bygget.
Det betyder bl.a. at ydermurene er indvendigt beklædt med cellotex.
Der er blevet hulmursisoleret med papir for få år siden.
Plankegulv af fyrretræ.
Loftet er pudset lov med strå/siv og en smule stuk i kanterne.
Elinstallationer er de originale. Dvs. stofledninger og vist ikke jord til stikkontakter.
Stikkontakterne sidder forholdsvist højt og der er ikke så mange af dem. Jeg vil gerne hve nogle flere samt have flyttet dem ned til gulvlisterne.

Helt overordnet vil jeg gerne have cellotex ned fra væggene pga. brandfare men også for at sikre mig, at der ikke er skimmel eller lign. bagved samt pga. udseendet: cellotex'en er revnet flere steder, hvilket ikke ser så pænt ud.

Jeg er specielt i tvivl om, hvorvidt jeg skal isolere indvendigt, når jeg tager cellotex'en af?
Eller om det er bedst ikke at gøre det?

Jeg hælder nok mest til ikke at isolere indvendigt idet det vil tage en del af pladsen samt at jeg ikke vil risikere problemer med fugt/skimmel der måtte opstå ved at flytte dugpunktet.

Hvis jeg ikke isolerer, hvad er så den bedste tilgang?
Skal jeg pudse murene, så de bliver glatte og så bare male dem?
Sætter man noget glasvæv på dem?
Er opgaven med at pudse murene en gør-det-selv-opgave eller bør man overlade det til en murer?

Hvad med stikkontakterne? Risikerer jeg at skulle udskifte alt el hvis jeg begynder at flytte den slags?
Jeg mindes at have hørt noget om, at hvis man begynder at pille ved gamle stofledninger, så ender man med at udskifte det hele, fordi det er mørt og enhver forstyrrelse vil risikere at medføre problemer...
Jeg vil naturligvis lade en elektriker udføre arbejdet med installationerne, men vil gerne vide om jeg skal have et tilbud på en opgave om at flytte/oprette et antal stikkontakter eller om jeg skal have et tilbud på at udskifte alle installationer...

Og her kommer vi så også ind på loftet. Fordi hvis alle elinstallationer skal udskiftes, så frygter jeg, at jeg også bliver nødt til at skulle igennem loftet. Og det er vel ikke lige til at reparere sådan et gammelt pudset loft - eller hvad?

Råd og erfaringer ønskes.

Hej Jeg skal i gang med en større renovation af... Vis hele indlægget
35 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Udskæring i bagsiden af pladen må da formindske isolationsevnen, så riller i muren må være løsningen.

fase
Det er jo ikke altid at den nemmeste løsning, er den bedste. Og løsningen med at hugge riller til kabler skal vare i mange år. Så selvom det tager længere tid, varer glæden over den bedre isolation længere end ærgrelsen over tiden, det tog at hugge rillerne. En planlægning af placeringen af kontakterne gør nemmere at placere kabler og dåser.

fase
S. Fabrin skrev den 11-11-2019 20:13:56

Det er jo ikke altid at den nemmeste løsning, er den bedste. Og løsningen med at hugge riller til kabler skal vare i mange år. Så selvom det tager længere tid, varer glæden over den bedre isolation længere end ærgrelsen over tiden, det tog at hugge rillerne. En planlægning af placeringen af kontakterne gør nemmere at placere kabler og dåser.

 

Jeg tænkte ikke på at skære ud i pladerne og dermed ødelægge isoleringen. Jeg tænkte, at der nok ville være et mellemrum bagved pladerne, hvori kablerne kunne føres. Men det er der vel egentlig ikke.

Nu har jeg ikke hevet cellotex pladerne ned endnu. Men hvis der nu er plads mellem stenene, ville det mon så gå an at kradse lidt fuge (fx 2 cm) ud mellem stenene og så føre kablerne deri?
Jeg vil allerhelst undgå alt det støv der kommer ved at fræse ind i murstenene...
Hvis det er den eneste rigtige løsning, så gør jeg det naturligvis.

Det med støvet er da nemt at undgå, du hugger bare rillerne ud med hammer og mejsel. Det er en overkommelig opgave, og så er det kun et enkelt hus. 

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også