Tømme slange til udendørs vandhane

Jeg har lukket for vandet til min udendørs vandhane, nu hvor nattefrosten lurer. Hanen, jeg lukker på, sidder i min kælder og er derfor ca. 1 meter under niveau ift. min udendørs hane.

Jeg kan se, at der sidder en mærkelig slags ventil på stophanen. Se orange markering på foto'et. Er det noget man kan åbne for at tømme det vand ud, der måtte stå i slangen? I givet fald, hvordan gør man - der skete ikke noget, da jeg skruede den lille "møtrik" ude til venstre af.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er en aftapningsventil du har siddende på siden af kugleventilen. Prøv at åbne ventilen mens der er tryk på til vandhanen. Måske sidder pakningen fast, så du bliver nødt til at adskilleaftapningsventilen. 

Søren O
Du skal åbne for hanen udenfor, samtidigt med du åbner for din aftapnings hane, for at få vandet ud af slangen. Husk at have en skål/spand under tap-hanen, til at opsamle den halve til hele litter der kommer ud.

 

Har du skruet på spindelen på aftapningshanen? Det ser ud som om det er "firkanten" du skal dreje "mod uret" for at åbne.


Søren O
Jeg havde lukket for kugleventilen og åbnet for den udendørs hane, da jeg forsøgte at åbne aftapningshanen. Men jeg drejede ikke på den firkantede dims, jeg skruede den sekskantede møtrik-agtige dims løs. Måske var det den forkerte ting, jeg drejede på.
Annonce
JA, det er den firkantede du skal dreje på, det er den der er ventil spindlen.

 

Det hjalp:-) Jeg drejede den firkantede dims, og nu er slangen tømt for vand. Tak for det.

Nu vil jeg se, om jeg kan finde et lille stykke slange, jeg kan sætte på aftapningsstudsen, da jeg pga. af kabler og rør har svært ved at få en dåse eller spand ind under studsen til at opsamle vandet.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis