Cat7a

Kære alle,

Er ved at renovere vores hus, og jeg har trukket et Cat7a kabel ud til alle rum. Efterfølgende, er jeg kommet lidt i tvivl om hvor god en beslutning dette er... lader til at Cat7a er en død sild...

Derfor vil jeg høre om der er nogen herinde der har erfaringer med Cat7A og hvordan man bedst muligt afslutter... kan man fx bruge RJ45 stik? Eller er der en anden måde der bedre udnytter den ekstra båndbredde?

MVH
MAEH
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvordan død? Istedet for optisk? Til gaming er alle slags wireless håbløst i latency og følsomt overfor støjkilder.

Afsluttes pænest i en vægdåse med rj45 connector - ramme og connector i samme decor som ens el-kontakter. Base-T og rj45 er stikkompatibelt så du bør kunne køre 10g umiddelbart på samme installation hvis du engang får noget af det derhjemme, har selv til gode at se noget til konsum der er hurtigere end 1G.

Nu du alligevel er i gang så husk at trække nogle linjer ud i husets udhæng og hjørner, også gerne et par stykker til din garage. Du kan/vil få brug for dem til forskellige poe-enheder, det kan optisk og wireless nemlig ikke hjælpe dig med.

/BOFH



Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

LAv RJ45 stik på væggene, og så lad du dine kabler ligge, evt. forbind dem i en Gbit eller 10Gbit switch i teknik-rums enden, og så er du godt igang med et stærkt gamer netværk, og gode forbindelser til at sætte accespoints op i forskellige ender af huset.

Til gaming er kablet klart at foretrække.

 

Men er der ikke noget med at Cat7a kabel kræver en speciel konnector og passer den ind i et Fuga dæksel?
Det er kun hvis du skal have de ekstra skærminger m.m. der er ind over. Hvis du bare bruger den til Gbit netværk, så er det fint nok med almindelige RJ45 stik.
Det er kun hvis du skal køre extremt sikkert netværk, beskyttet mod div. støj osv.

 

Er klart enige i de svar du har fået. Tro mig, du bliver glad i længden for det arbejde du har lavet nu, med at trække kablerne. 🙂 Det er fedt at gaming og streaming (fx fra NAS osv) ikke bøvler.... 
Annonce
Nåh ja, Streaming fra NAS ej at forglemme.
JEg kører PT et AC netværk der er meget kraftigt, og til trods for at access point og computer står i samme rum, med kabler over til NAS fra router, så lagger det stadigvæk af og til

 

Nu har jeg ikke erfaring med Cat7E, men kun med Cat5E som jeg så har trukket ud til alle rum. I alt har jeg hjemme p.t. 28 netværks steder og det er super dejligt stabilt netværk  
Og nå ja derudover så kan jeg også sende tv signalet igennem netværks kabler så jeg skal ikke engang bekymre mig om at have coixial kabler liggende med tilhørende slut dåser. I stedet har jeg mit kryds felt hvor jeg sender enten data signal igennem Cat5E eller antenne signal.
Pointen med dette indlæg er, at jeg kan så godt forstå dig, at du vil ligge kabler i væggen   

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Det er sq for sjældent jeg oplever et ekkokammer af folk, som jeg selv, der anvender kablet netværk, hvor det er muligt ;)

MLU-> Hvad anvender du til at køre antennesignal igennem cat kabel? Er det noget IHC? 
He he, nej det er ikke mange der gider trække kabler i dag.. Men det er bare det mest sikre og mest stabile.. For at få antenne signal igennem et data kabel bruger jeg sådanne to "stik" her, en i hver ende:
IHC kabel
På den måde har jeg en enkelt 1½ modul med 2 internet stik i til fjernsynet hvor det ene er med data og det andet med tv signal. Derved sparer jeg lidt plads   

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Kære alle,
Tak for gode svar! 
Et spm til... hvad med stikkene? Når kablet er skærmet... kan man bruge alm. cat6 stik (s/FTP)?
Og hvor er det bedst at købe?
Mvh
MAEH
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis