Hvor meget forbruger mit køleskab?

Hej!
Efter først at have søgt løsningen i andre tråde kommer her et meget simpelt spørgsmål:
Kan jeg udregne effekten/forbruget af det her køleskab set på DBA ud fra disse oplysninger?
Jeg kan godt se at der står 53W og 12V (det er til et kolonihavehus med solceller), men da det er et kompressorkøleskab forstår jeg det sådan at den ikke trækker strøm uafbrudt, og derfor er jeg i tvivl om hvor meget det reelt bruger på et døgn...
Sælger kan ikke hjælpe... :-/

Hej! Efter først at have søgt løsningen i andre... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Når du skal drive et køleskab, er det nødvendigt med et ret stort solareal, da køleskabe kører mange gange i døgnet, hele tiden, så længe man bruger huset.
Kan du oplyse hvilke paneler du har? Dit batteri kan sagtens være fint, men det nytter ikke noget i kombination med et lille panel på f.eks. 50w hvis det skal kunne lade batteriet op, samtidigt med at der også forbruges.
Hvis man så også vil bruge strøm efterår og vinter, yder 50w panelet kun få% af hvad det kan, så man skal skalere anlægget yderligere op. 

Elektronikteknikeren
Har du en mulighed for at måle spændingen på batteriet? Du skal have en spænding på omkring 13V for at kunne bedømme kapaciteten nogenlunde. Så du skal i gang med at måle.
En akkumulators kapacitet måles i Ah (amperetimer), og beregnes ved en afladning på 20h. Det betyder, at en akkumulator med en kapacitet på 100Ah har denne kapacitet ved en afladestrøm på 5A i 20h. Så hvis du aflader med 10A falder kapaciteten til under 100Ah. Omvendt stiger kapaciteten lidt, hvis du aflader med mindre end 5A.
Med køleskabet, som den største forbruger, vil jeg sige, at du skal have et batteri på min. 100Ah. Jeg ved ikke, hvor stor din solcelle er, så det vil være rent gæt med hensyn til batteri kapaciteten. 


fase
Jeg er ikke hjemme i øjeblikket, så jeg kan ikke tage et billede af panelet, men det har både samme celleopbygning og -udseende og samme størrelse som dette panel. Jeg har ét panel.

Kan I vurdere noget ud fra det?
Jeg har ingen oplysninger om panelet fra tidligere ejere.
Der er ingen oplysninger om det panel, du bruger. Så en vurdering får du ikke før der er oplysninger om panelet   

fase
Annonce
S.Fabrin: Din svarboks er tom.... :)
mortengrau skrev den 07-11-2019 21:06:22

S.Fabrin: Din svarboks er tom.... :)

Det burde være rettet nu.   


fase
Hehe...ok! :) Panelet på billedet er på 240 watt.
240Watt som største effekt, burde kunne holde dine akkumulatorer opladede, hvis de ellers er OK. Har du mulighed for at måle ladestrømmen?

fase
S.Fabrin: Tak for din hjælp og hurtige svar. Det er guld værd for mig....
Ja, jeg kan godt måle ladestrømmen tror jeg. Jeg må hjem og måle når jeg er tilbage om en uges tid 😉

Som jeg skrev tidligere, så er mit batteri ikke noget at råbe hurra for.
Så ud over købet af 12 volt kompr.-køleskabet, som startede denne tråd, så ser det ud til at jeg skal investere i et nyt (agm) batteri. Måske 100 Ah/måske mere??? 🤔 Det skal kunne klare 3 dage uden sol.

Det bliver vist hurtigt et par tusind kroner..... 💸💸

mortengrau skrev den 07-11-2019 19:03:13

Solcelleanlægget jeg har overtaget er lige nu udstyret med 220 Ah Men det er et (lastbil?)startbatteri, formentlig ret gammelt, for det kan kun liiige klare en tabletopladning og en lampe eller to i én aften/nat. Og altså langt fra det optimale til de klatladninger og -forbrug der er i en kolonihave:
Der vil nok være 12v køleskabet, 4-5 led-pærer og en ipadopladning pr. dag fra 1. april til 1. november.

 

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis