Hvor meget forbruger mit køleskab?

Hej!
Efter først at have søgt løsningen i andre tråde kommer her et meget simpelt spørgsmål:
Kan jeg udregne effekten/forbruget af det her køleskab set på DBA ud fra disse oplysninger?
Jeg kan godt se at der står 53W og 12V (det er til et kolonihavehus med solceller), men da det er et kompressorkøleskab forstår jeg det sådan at den ikke trækker strøm uafbrudt, og derfor er jeg i tvivl om hvor meget det reelt bruger på et døgn...
Sælger kan ikke hjælpe... :-/

21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Dit køleskab bruger 53W, når det kører. Det er effekten. Hvis du vil kende den energi, køleskabet bruger, er du nødt til at vide, hvor mange timer den kører. Så du bliver nødt til at finde ud af, hvor mange timer eller minutter køleskabet kører.

fase
Forsøg at få et konkret produkt navn og model, for det der står på det mærkeskilt er ikke til at google noget frem af.
Normal opgiver køleskabs producenterne selv hvor mange kWh derss produkter bruger pr år, ca.

 

Nu drejer det sig her om et 12V køleskab til campingbrug og ikke et køleskab i dit køkken, hvor du kan angive et normeret brugsmønster. 

fase
S. Fabrin skrev den 05-11-2019 09:46:38

Nu drejer det sig her om et 12V køleskab til campingbrug og ikke et køleskab i dit køkken, hvor du kan angive et normeret brugsmønster.

 Men derfor opgiver producenterne stadigvæk et formodet forbrug ud fra kapaciteten, og dermed opnår en energi mærkning, hvilket er blevet nødvendigt nu til dags.


 

S.fabrin:
Tak. Det er jeg med på :) Køleskabet vil være i brug døgnet rundt fra april til november. Det er derfor jeg spørger til energiforbruget pr. døgn (eller måned eller år!) :)

Steensen: Ja, det er desværre en ældre model. Nok fra før internettets og energimærkningens tid...
Men firmaet (svenske Thermoprodukter) eksisterer stadig.

Det lyder til at de måske er bedste bud på at give mig et praj om energiforbruget....

Annonce
Eller skaf en energimåler der kan måle kWh over et døgn

Elektronikteknikeren
Det bliver rent gætteværk, men jeg har fundet et sted, hvor energiforbruget er opgivet til 110 kWh. Se det vedhæftede link. I dit tilfælde, hvor du ikke skal betale for energien, er det vel mere interessant at vide, hvor stor belastningen i watt er, af hensyn til den samlede belastning af dit system.
Køleboks

fase
Jeg har fundet dette:
En svensker der har for 10 år siden målt på strømforbruget i et næsten identisk køleskab:

Han har siddet med et stopur og taget tid, og derefter udregnet hvor mange % af tiden kompressoren har kørt henover dagen.
FM = Formiddag.
Hvis vi antager at han er startet med at måle kl 8 og sluttet kl 20, kan I så hjælpe mig med at udregne forbruget pr døgn ud fra dette?

LINK TIL UDREGNINGERNE​​​
Hvis vi antager at en cyklus varer 2,27min + 20,52min. = 22,79min. Det svarer til 2,63 cykler/h.
I 1 cyklus bruges 53W*2,27min. 120,3Wmin. Dette gentager sig 2,63 gange i timen. Det giver 316,42Wmin. Omregnet til Wh er det 316,42Wmin/60 = 5,27Wh/h
Hvis vi forudsætter, at der køres i 24h, giver det et forbrug på 5,27Wh/h*24h = 126,57Wh ~ 0,1266kWh/døgn. Beregningen er behæftet med usikkerhed, fordi der ved målingerne skal tages hensyn til omgivelsernes temperatur, som har indflydelse på driftstiden af kompressoren. Jo højere omgivelsestemperatur, jo længere er driftstiden. Så hvis du går fra en omgivelsestemperatur på 6°C til en omgivelsestemperatur på 22°C en sommerdag, dur beregningen slet ikke.
Kan jeg få dig til at oplyse grunden til, at du er interesseret i energiforbruget og tilsyneladende ikke er interesseret i effekten på de 50W, som ved 12 V giver et strømforbrug på 53W/12V = 4,42A. Strømforbruget må være interessant ved drift fra solceller. Se også linket herunder.

Lidt om køleskabet

fase
Dét har du ret i S.Fabrin.
Solcelleanlægget jeg har overtaget er lige nu udstyret med 220 Ah Men det er et (lastbil?)startbatteri, formentlig ret gammelt, for det kan kun liiige klare en tabletopladning og en lampe eller to i én aften/nat. Og altså langt fra det optimale til de klatladninger og -forbrug der er i en kolonihave:
Der vil nok være 12v køleskabet, 4-5 led-pærer og en ipadopladning pr. dag.
Så jeg har i hvert fald brug for at vide hvor mange Ah apparaterne trækker, så mit (nye?) batteri er tilstrækkeligt stort - uden at jeg smider penge væk på for meget kapacitet - mit kolonihavebudget er desværre ikke stort nok til at være ligeglad med batteripriserne :)

Hvad tænker du om det jeg skriver her?
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis