Kartoffelkælder til tør vinkælder

Jeg har en støbt kartoffelkælder (bunker) i min have som jeg gerne vil renovere til en tør vinkælder. 3*4*2,5 meter.
80 procent af en del ligger under terræn og toppen ligger med en hvælving af jord ovenpå.
Det er muligt at grave den fri. Hvordan sikrer jeg bedst at fugt ikke trænger igennem og hvad kunne en løsning være på toppen da jeg ikke vil have en hvælving af jord på, men en terrasse i stedet. Overvejer at isolere den udvendig også for at have en god temperatur dernede (køligt) 
Skalflex? 
Tagpap?
Polystyren?
Drænplader?
Pudset?
Hilsen Morten 
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Lyder som et fedt projekt.
Er den meget fugtigt nu? Hvis det ikke er så slemt kan du måske bare sætte noget varme på og lave ventilation. Hvis det ikke er nok vil det bedste være at grave ned hele vejen rundt om kælderen og sætte de her plader med dupper på ned og lave dræn. Oven på kunne du så lave en træteresse hvor du laver noget neden under teressebrædderne, f.eks. nogle trapezplader, der leder vandet væk, så der ikke kommer noget vand ned fra oven
Tak for svar. Det bliver et spændende projekt. Den har en luftfugtighed på omkring 80 procent nu pga den er pakket ind i jord, hvilket jo var meningen da de lavede den i sin tid.
Tror godt det kunne fungere med drænplader og dræn omkring er bare i tvivl om den ikke skal pakkes ind i isolering for at holde den frostfri.

Vin tager ikke skade af høj luftfugtighed, bare du har konstant jævn temperatur på omkring 10 - 12 grader - nogenlunde samme betingelser gælder for en kartoffelkælder.

Mål tmperaturen i vintermånederne, og ligger de inden for det anbefalede ville jeg ikke gøre mere ved klæderen.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Høj luftfugtighed ødelægger over tid etiketterne. Men dreje det sig om, at flaskerne kun skal ligge 2-3 år og det er til eget brug, har det jo ikke den store betydning. Handler det om dyre samlerstykker, skal man være lidt forsigtig med det.

Med venlig hilsen
ktm

 

Den primær grund til jeg vil have den skal fugtspæres er at den ikke er hyggelig som vinkælder. Vil jo gerne have man kan sidde dernede og få et glas med drengene 😊 den er trods alt 10 m2 indvendig i fuld ståhøjde.
Da den ikke længere skal bruges til friske fødevarer, behøves der ikke en høj luftfugtighed. Håber så bare på at ved at isolere toppen, kan holde en fin temperatur, når der ikke er jord på længere. Så bliver det næste problem så at luften skal cirkuleres på en måde. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis