Genvex blæser kølig luft ind.

D.v.s. det føles køligt.
Jeg har en genvex med varmegenvinding.

Det luft der blæses ind føles ikke som 21 grader, hvilket den er sat til.
Det føles lidt køligt.
Har målt den til 18,5 ved at stikke et køkken termometer ind i indblæsningen.

Jeg troede den ville opvarme luften 21 grader og blæse den ind.

Men jeg må indrømme at jeg egentlig ikke helt ved hvordan.

Den luft den suger ud genbruger den jo til at opvarme indblæsningsluften.

Men når udeluften/indblæsningsluft er 8 grader kan den jo ikke opvarmes alene med udblæsningsluften.

Hvordan gør den det så og er det normalt at indblæs er 18,5 grader som hos mig?

Alle rør undtagen indsugning og udblæs fra genvex boksen, er isoleret med minimum 70mm isolering.

jeg har:
Genvex ECO 400- med Enthalpi veksler

https://www.genvex.com/produkter/ventilation/eco-400-ventilationsanlaeg

Katmus
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du ikke har en varmeflade monteret så vil kun veksleren opvarme den friske luft op. Og genvindingsgraden er naturligvis ikke 100%. Derfor er temperaturen ikke 21 grader. 18,5 grader lyder almindeligt.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hvis du kun har enthalpi veksler, men ingen varme patron, så kan den ikke varme det mere op end den luft der bliver suget ud, minus et par grader, så det er et spørgsmål om dine radiatorer leverer nok.
Genvex'en i sig selv er langt fra nok til at varme huset op, den leverer alt for lille mængde luft. Det er stadigvæk dine radiatorer og gulvvarmen der leverer den primære varme.

 

Selv om du har 21 grader i nogle af de rum der suges fra er der vel også en baggang f.eks. som er under 21. De kan så give et gennemsnit på lidt under. Genvinding kan ikke komme på 100 % og det er kun i allerbedste tilfælde at det når de 96 % som bliver lovet.
Så hvis der ikke er monteret ekstraudstyr som eftervarmeflade kan du ikke forvente mere. Bliver det ret vinter vil det endda blive lidt lavere.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Nåee.. ok. Så forstår jeg :-)

Logisk selvfølgelig.
Ingen ekstra opvarmning af udeluften der blæses ind, ud over genvindingen.

Ja jeg forstår at det trods alt er bedre luften bliver varmet op af udsugning, end at udetemp 8 grader ryger lige ind.

Men når det nu bliver minus 5 grader og indeluften skal opvarme minus 5 grader luft, så bliver det vel kun ca. 15 grader jeg får blæst ind.

Men hvordan kan genvex med varmegenvinding så være en gevinst varmemæssigt?
"spar 3000 på varmeregningen" som det hedder i reklamen for genvex.
Ikke at jeg nogensinde hoppede på den.
Men om vinteren må det vel betyde at mine raditorer skal arb. hårdere, når der blæses 15 grader ind.
(de 15 grader er et gæt).

Så er det næsten bedre at slukke anlæg rent energi mæssigt.
Luft kvalitetmæssigt selvfølgelig ikke.

Katmus
Modstrømsveksler kommer kun op på 80-90% genvinding. Kun rotorveksler kommer højere op, men den bruges ikke hvor der er forurenet luft fra køkken og bad, da den genbruger lidt af udsugningsluften.

Jeg har haft indblæsningstemperaturer helt ned på 10-12 grader når der er frostgrader. Her til aften er den 19 grader.

Du kan indstille dit aggregat til at gå ned i tempo når indblæsningstemperaturen kommer under en hvis temperatur.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Ok... må få kigget på det med at nedsætte hastighed ved minus grader.
Kan godt se nu at et med varmeflader havde været bedre.
men kan måske eftermonteres hvis jeg synes det bliver for køligt.

"ECO 400 kan desuden tilsluttes en elforvarme- eller eftervarmeflade (kan leveres integreret), som tilpasser temperaturen efter det ønskede behov"

Katmus
Varmeflader koster også i drift. Det gør nok ikke den store forskel på energi-regningen, men selvfølgelig er det rart at man ikke kommer til at mærke den kolde indblæsning.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Besparelsen opgives til at være i forhold til manuelle ventiler i alle dine vægge. Her trækker du jo luften ind med den temperatur der nu er ude. Så med genvex har du ( dit eksempel ) 15 grader på indblæs hvor du med vægventiler ville have minus 5 grader på " indblæs"
Hvis du slukker helt og ikke gør andet så vil du spare penge, men du vil også få dårlig indeklima, fugtproblemer dug på vinduer m.m. " Jamen så kan bare åbne vinduer og lufte ud " Ja og få luft ind med minus 5 grader.
Der er sjældent trylleri i sådanne sager

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ok.. ja dete r jo så sådan det er.
havde nok i min naivitet troet der var en form for varmeflader.
det er slet ikke udgiften der bekymrer mig.
det er mere træk fra ventiler, hvis der kun kommer 15 grader ind.

jeg har ingen manuelle ventiler i huset. Energiruder overalt.
Hus fra 1955 som er top isoleret.
har før genvex ikke haft fugt på inderside af ruder, lige bortset fra soveværelse hvor der om morgenen var 1 cm rundt i vinduet.
min fugtmåler i stueetagen viste heller ikke fugtproblemer.

Men luften er generelt blevet meget bedre..det mærker jeg tydeligt.
det er jo også klart, når man ingen manuelle ventiler har haft.

Jeg vil se hvad vinteren bringer og evt. inv. i varmeplader.

En anden ting jeg godt vidste, men stadig undrer mig over.
det er at sådan et anlæg ikke er delt op i 2 zoner.
En zone til der hvor man sover og en til ophold.
Lige nu cykler den samme temp. jo rundt i alle rum.


Katmus
Indblæsningsluften er ikke på nogen måde beregnet til opvarmning. Det må dine radiatorer eller gulvvarme klare. Men princippet er jo at luften bevæger sig fra indblæs og ud igennem udsug. Så en konstant lille bevægelse af luften igennem huset har du.
Mærker man træk så er det dels temperaturen naturligvis men også lufthastigheden det som meteorologer kalder chill faktor. 
Du kan skrue lidt ned på hastighed i løbet af vinteren, så føles det ikke som træk.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis