Genvex blæser kølig luft ind.

Følg tråden
katmus
katmus
Postnr: 2800
katmus katmus Trådstarter
Ja jeg vil så skrue ned.

Tak for info :-)
Katmus

Steensen
Steensen
Postnr: 8700
Steensen Steensen
Formålet med et genvex er at du har en konstant luft udskiftning svarende til 1-2 gange i timen, men at alt den luft du skifter, bliver 70-90% af energien du ellers bare havde smidt ud til fuglene, genbrugt til at forvarme den luft du hiver ind, hvilket er hvad din besparelse består i, kombineret med en forbedring af dit inde klima, husets tørheds grad, især på ældre boliger hvor der er en tendens til grund fugt trækker op igennem væggene fra fundamentet, da det først er henne omkring slutningen af første halvdel af det 20'ende århundrede, at man begynder systematisk at smide mur-pap imellem fundament og mursten.

mht. kommentaren om dine flere zoner, er det kun ved ventilation/klima anlæg med dimmentionering efter opvarmnings formål, at man vil kunne gøre dette. Genvex er udelukkende dimmentioneret efter at skifte din luft ud løbende, så du får din daglige ventilation, underordnet om du er hjemme eller ej.

katmus
katmus
ja det ved jeg...
Tror bare slet ikke jeg har luftet så meget ud før i tiden, hvilket selvfølgelig er dumt.
Så jeg vil nok få et varmetab.
men hellere den friske indeluft og så noget varmetab.
bare det ikke trækker.
Katmus
Annonce
katmus
katmus
Tror lige jeg fortsætter lidt i tråden her :-)

Lagde mærke til i går at indblæs nu var endnu længere nede.. under 17 grader.

Men kom i tanke om at vi ikke havde sat varme på 1. sal.

Så det giver vel mening, når badeværelse 1. sal suger luft ud som måske kun er 18-19 grader eller hvad der nu er på 1. sal uden varme på.?
Samt at udsugning i kælder jo også kun får omkring 19 grader ind.

Kun udsugning køkken får 21 grader ind.

Katmus

Steensen
Steensen
Postnr: 8700
Steensen Steensen
Ja. Det giver fin nok mening. Så har du jo halvdelen af udsugningen uden varme, og halvdelen med. Så lyder rigtigt nok.

gah
gah
Postnr: 2770
gah gah
Jeg har selv et sådant anlæg, blot Nilan og det du beskriver er helt normalt.
Hvis at indblæsnings ventilerne ikke er placeret forkert dvs lige over hvor, at du sidder/sover så vil du ikke bemærke trækken.
Du spørger til besparelsen, den kommer og du bemærker den ikke lige med det samme. når anlægget er sat op, men indeluften bliver mere tør og det gør at du ikke behøver at skrue så højt op for varmen for at have en behagelig indetemperatur.
Så du kommer til at spare på din varmeregning med et sådant anlæg, ved hjælp af den tørre indeluft, før skulle du skrue højere op for varmen for at få en behagelig indetemperatur pga den fugtigere luft.
At der så er helt andre problemer med den tørre indeluft ved vintertid, det er så en helt anden historie, som der er skrevet mange tråde om.

katmus
katmus
Tak.

jeg fik at vide jeg skulle slå fugt styring fra om vinteren for ikke at få det for tørt.
Katmus

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg Forbedret

1. Defekt Nilan varmegenvinding
    Grøn energi og sparetips (52 svar)
  2. Ventilationsanlæg eller den udvidede med køling
    Fyr og opvarmning (20 svar)
  3. Brugen af sit genvex anlæg?
    Lav-Hus (7 svar)
  4. Køleanlæg
    Fyr og opvarmning (7 svar)