Test for asbest. Maske

Jeg har skulle tage nogle materialprøver for asbest for min far. Jeg har benyttet en GVS halvmaske med A2P3 rd kombinationsfiltre. Men nu er jeg blevet i tvivl om den slags filter tager asbest, eller om det skal være med p3 filtre.

Jeg har kigget lidt på manualen, men bliver lidt forvirret over de skemaer der er. Er der nogen som ved det?
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Dit filter er klassificeret som niveau 3 ift. partikler (jvf. "P3") og beskytter derfor tilstrækkeligt imod asbest :)
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Tak for det hurtige svar. Det var også det jeg tænkte, da jeg købte masken, men når jeg kigger i brochuren fra producenten, så bliver jeg i tvivl. Brochuren kan hentes her https://www.bygma.dk/toj-og-sikkerhed/masker/gas-og-dampfilter-gvs-spr-a2p3-100p202055/

På side 4 og 5 er der to skemaer. Og det ser ud som om, at det kun er p3 der dækker asbest, og ikke a2p3, men det kan være, at jeg læser det forkert. 

optimusjak skrev den 04-11-2019 20:24:27

Tak for det hurtige svar. Det var også det jeg tænkte, da jeg købte masken, men når jeg kigger i brochuren fra producenten, så bliver jeg i tvivl. Brochuren kan hentes her https://www.bygma.dk/toj-og-sikkerhed/masker/gas-og-dampfilter-gvs-spr-a2p3-100p202055/

På side 4 og 5 er der to skemaer. Og det ser ud som om, at det kun er p3 der dækker asbest, og ikke a2p3, men det kan være, at jeg læser det forkert.

Ingen årsag. "A2P3" dækker over klassificering 2 til gasser/dampe og 3 til partikler, så hvis filteret faktisk lever op til disse klassificeringer, så beskytter det tilstrækkeligt mod asbest (P2 er faktisk minimum for asbest). Ud fra producentens tabel så ligner det, at de forsøger at tjene noget ekstra på uvidende kunder.

Medmindre du bader i det ifm. materialeprøverne og/eller arbejder inden for risikofyldte brancher (VVS mfl.), så ville jeg ikke ligge søvnløs over potentiel indånding af asbestfibre, da statistikerne er i din favør.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis