Optimering af el forbrug for gasfyr + gulvvarme?

Hej LDS.

Jeg har været i gang med at prøve at få mit standby el forbrug lidt ned da det ligger på omkring 300W.
Som noget af det sidste har jeg været ved at kikke på mine cirkulations pumper.

Jeg har et 9 zone gulv varme anlæg med et Milton SmartLine 24 HR gasfyr fra 2009.

Jeg har 2 cirkulations pumper.
- En Wilo RS15/4 15-40-130 som driver gulvvarmen og bruger 45W på trin 2.
- Et indbygget i gasfyret som jeg antager den bruger til at køre vandet igennem kedlen. Det er en Grundfos UPER 15-60-130. Jeg mener den er rated til 90W.

Jeg ved ikke helt hvorfor men når centralvarmen er slået til på fyret så kører den der indbyggede cirkulations pumpe i fyret 24/7.
Selvom jeg justere efterløbs tiden så køre denne pumpe altid. Det er først når jeg slår den i sommer drift at den slukker pumpen.

I vinter halvåret bruger gasfyret + gulv varme cirkulations pumpen ~120W 24/7 uden at lave noget.
Når den laver varmt vand kommer den op på omkring 180W.

Mit spørgsmål: Er det noget jeg kan gør noget ved?
Jeg kan selvfølgelig udskifte min Wilo og få de 45W ned på ca. 15W med en alpha 2/3 15-40 pumpe fra grundfos, men er sådan noget som udskiftning af cirkulations pumpe inde i et gas fyr noget man bør kikke på? Eller skal man bare acceptere at det koster lidt strøm at holde varmen :)

Hvis jeg skiftede begge cirkulations pumper ud ville det samlede standby forbrug formodentlig gå fra 120W til 35-40W. Det ville give en besparelse på ca. 8-900kr årligt. 300kr fra gulvarme pumpen og 5-600kr fra gasfyret.
Man kan typisk få en ny alpha 2 på DBA til 1100kr så 2 af dem ville give en tilbage betalings tid på ~2½år.

Men hvad tænker i?
Er der nogen af jer som har prøvet at skifte cirkulations pumpe ud i et gas fyr eller som har gode ideer til hvorfor min pumpe kører 24/7?

Mange tak.

/Johnneren
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Pumpen i gulvvarme kredsen kan ofte tilsluttes styringen på en måde så der slukkes når ingen kredse kalder på varme. Det er dog ikke særlig effektiv at stile efter det. Den bedste økonomi og komfort opnås når fremløbstemperatur er så lav at der stort set er åben hele tiden. Så at tro at alle 9 kredse lukker på et tidspunkt er lidt utopi.
Pumpen i fyret skal køre hele døgnet når du vil have huset opvarmet. Ellers kan der delvis ikke måles om vandet i anlægget bliver så koldt at fyret skal starte op igen og varmen fra fyret skal jo også køres rundt. .
Begge pumper kan ret let skiftes, men du skal dog lige sikre dig at pumpen i fyret ikke er hastigheds styret fra gasfyrets styring. Det kan nemlig ikke direkte køres sammen med almindelig pumpe.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej ev elmand og tak for svaret.

Jeg vil lige prøve og undersøge pumpen i fyret noget nærmere da jeg ikke har kunne finde nogen data på en Grundfos UPER model.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis