legionella-bakterier og Vandvarmer med direkte anlægsregulering med TPV-regulator

Vi har et Vandvarmer med direkte anlægsregulering (VMTD) fra Termix. Her er jeg lidt usikker på hvor langt jeg må minimere min brugsvandstemperatur vha. TPV-regulatoren.

Mit spørgsmål er:
Er det kun ved anlæg med varmtvandsbeholder det er vigtigt at indstille temperaturen over et minimum, eller gælder det også direkte anlæg?

Et direkte anlæg indeholder jo ikke varmt vand ligesom en varmtvandsbeholder gør.

TPV data fra manualen:

Jeg kan se at legionella-bakterien kan overleve op til en temperatur omkring 46 grader.

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du har en varmtvandsbeholder, hvor du sætter temperaturen på det varme vand mellem 50° og 55° vil du være sikret mod legionella. Samtidig sikrer du din beholder mod forkalkning. I gennemstrømningsvandvarmer har du ikke problemet med legionella. Du gør dig unødvendige bekymringer. 

fase
Har du derimod en cirkulations pumpe på det varme vand, så agerer dine rør varm vand beholder, og så skal du stadigvæk op på 55grader. Over 50 er legionella ikke mulig at holde sig i live, og under 60 grader hvor kalken fældes ud i stor stil

 

Tak for svarene. Jeg kører nu med min 45 grader ud af håndvask i håb om at spare en smule på fjernvarmen. Jeg har ikke cirkulationspumpe på forbrugsvandet.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis