Lakering af slidt parketgulv

Hej folkens,

Jeg står i den situation at jeg har købt et hus med parketgulv på begge etager, som er relativt slidt. Huset er fra 2001 og gulvet er det oprindelige, og jeg tror ikke de tidligere ejere har gjort meget for at vedligeholde i form af overfladebehandling. Gulvet er slidt igennem slidlaget i et mindre område i køkkenet, og af den grund er jeg i tvivl om min videre færd.

Jeg er af den overbevisning at der ikke er nok slidlag tilbage til at gulvet kan slibes (det er ihvertfald ikke en mulighed i køkkenområdet), men tænker måske at jeg kan lakere direkte på det som det er nu, hvis jeg renser det godt i bund. Umiddelbart vil det være for stor en udgift at skifte alt gulvet, så jeg vil gerne forsøge om man kan beholde det eksisterende i en årrække endnu :-)

Er der nogle herinde som har erfaring med en problemstilling i stil med denne? Alt input modtages med kyshånd!

Jeg har vedhæftet et billede, hvis det er til nogen hjælp. Jeg er ikke på adressen i øjeblikket, men kan eventuelt uploade flere billeder senere hvis det kan have relevans :-)

Ingeniør født med ti tommelfingre
Hej folkens, Jeg står i den situation at jeg har... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Fordi: hvis det er et massivt gulv, er der ikke megen tvivl om, hvad der sjal gøres. “Slidlag” kan kun være en evt lak. Der er konstateret mellem 3 og 5 mm slidlag. Det vil være en ordentlig omgang lak.

 

Laminatgulve er flere ting.

Enten er det træ eller kunsstof. Er det træ vil en grundig rengøring og ny lak gøre underværker de steder lakken ikke er slidt igennem. Kunsstof er lidt mere uldent.

De gennemslidte steder vil jeg fastholde min anbefaling.

Hele proceduren er billig og hurtig at gennenføre - så kan trådstarter altid senere overveje om et nyt gulv er vejen frem uden der er oftret de store summer.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Nu bliver det da vist noget ord kne....
Slidlaget på et trægulv er det øverste lag træ og selvfølgelig ikke 3-5 mm lak.
Bl.a. gulveksperten skriver: "Slidlaget eller toplaget er det øverste lag på et trægulv. Det består af ægte træ, og er typisk 3-4 mm tyk."

Kurt B. Andersen
Der er noget du har misforstået. Det øverste lag er dæk- eller toplaget. Det er lakken der fungerer som slidlag. 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det må jeg så bare konstatere, at jeg ikke er enig i.
Bl.a. på grund af hvad jeg tidligere refererede fra gulvekspertens hjemmeside.
Gulvlageret sælger slidlag til Junckers gulve uden lak https://gulvlageret.dk/junckers-tilbehoer-1207/junckers-slidlag-ubehandlet-p24126?gclid=EAIaIQobChMI3Y6B4rDV5QIVk0MYCh2KBgR_EAQYAiABEgJCz_D_BwE
Flottegulve.dk mener at slidlaget er det øverste lag - ej lakken https://flottegulve.dk/shop/133-guide---valg-af-traegulv/
Gulvogfliseeksperten mener at det øverste lag er slidlaget - ej lakken https://gulvogfliseeksperten.dk/boliginspiration/gulv-inspiration/forskellige-gulvtyper/vaerd-at-vide-om-parketgulv/
Bolius kalder det øverste lag for slidlaget - ej lakken https://www.bolius.dk/traegulves-fordele-og-ulemper-17310
Prøv selv at lave en søgning på trægulv slidlag, så vil du finde utallige, som ligesom mig åbenbart ikke har forstået, hvad et slidlag er.
Jeg har i øvrigt selv fået slebet gulve flere gange af forskellige firmaer, og begge firmaer kom og gav tilbud på stedet, idet de også lige skulle undersøge, at slidlaget var tykt nok til, at de kunne slibe det uden problemer.
At lakken til daglig måske kan betegnes som et slidlag ændrer i mine øjne ikke på, at det øverste trælag i en sandwich konstruktion er at betegne som et slidlag.


Kurt B. Andersen
Annonce
For lige at klargøre hvad jeg i mit oprindelige opslag har ment: Slidlaget jeg talte om er det øverste lag træ.

På mit andet billede jeg har uploadet har jeg kunnet konstatere at der er en rimelig tykkelse på det øverste lag træ i parketgulvet tilbage, men lakken er gennemslidt.

Måske uheldigt valg af ord, men håber dette kan forklare lidt :-) 

Ingeniør født med ti tommelfingre
Lak og fernis er siden tidernes morgen beregnet som slidlaget på gulve. Hvordan tilfældige sælgere og andre halvstuderede røvere siden udlægger teksten er deres sag - det er stadig ikke korrekt.

Der er væsentlig forskel på at kolbortere andenhånds oplysninger, og så viderebringe trælse erfaringer fra egne fejltagelser. Erfaringer og viden med træ opnås ikke ved at søge på nettet - det opnås kun ved at "se tingene med fingerne".

TiT: De steder hvor lakken er gennemslidt, har skidt og snavn fri adgang til det rå træ. Arealet på et køkken er trods alt overskueligt som gør-det-selv projekt. Rens grundig som beskrevet, og slip forsigtigt med en eksendersliper for at få de sidste rester med, og laker derefter.

Mit gæt er at hele processen kan overstås på en week-end for et rimeligt beløb. Resten af huset hvor lakken er intakt, kan du nøjes med grundig rengøring og ny lak. Det er sjældent at et gulv som dit behøver den helt store tur.

På et gulv som dit, skal lakken betragtes som slidlaget og naturligvis vedligeholdes efter behov.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Tak Rantzau! Jeg låner en eksendersliber af en bekendt og giver mig i kast med køkkenet indenfor den nærmeste fremtid. Det er heldigvis kun ca 4 m2 gulvareal, så det klarer jeg vist relativt let :) Så må lakken på resten af gulvet komme i anden række, i en af de følgende weekender ;) Igen tak for svar!

Ingeniør født med ti tommelfingre
Gulvbranchen har en hjemmeside, gulvfakta, hvor de beskriver, at et lamelgulv består af et bundlag, et midterlag og et slidlag. Juncker (som ikke laver lamelgulve) beskriver, at et lamelgulv består af et bundlag, et midterlag og et slidlag.
Alpogroup, som laver lamelgulve, beskriver at deres gulve har 6 mm slidlag.
Jeg betragter ikke dem som tilfældige sælgere og halvstuderede røvere.
Men du ved jo bedre, så der er ingen grund til at fortsætte denne diskussion.
Fokus må være at trådstarter får løst sit problem, og nu ved han så også, at der er andre end ham, som mener at et slidlag er det øverste lag i et lamelgulv - samt at nogen ikke er enige.

Kurt B. Andersen
God plan TiT

- som nybagt husejer af et brugt hus kommer der med garanti andre og mere presserende opgaver der truer med at skabe vaccum på kontoen - så er det godt ikke at have brændt hele formuen af på noget der strengt taget kunne ordnes langt billigere.  

P.S. Jeg kan anbefale du anskaffer dig din egen eksendersliper - den er lige så uundværlig som en katoffelskræller, så køb en robust model - eksempelvis Bosch fra den blå serie.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis