Ny gruppetavle - 5g6, stiv eller flertrådet?

Hej,

Jeg har lige lavet nyt værksted/mini-køkken i mit udhus, og elektrikkeren kammeraten mener vi skal have en ny gruppetavle på. Det er fint nok, og det kan jeg sagtens købe sammen med noget 5g6 kabel.

Det han ville gøre er at inde fra husets hovedtavle, ville han tage og slutte det sammen der hvor kablet ind til huset kommer med strøm, og så ellers føre 5g6 kablet ud til udhuset og sætte det op i en ny tavle, hvorfra der fordeles.

Han er dog ude og rejse og ikke til at få fat i pt. og jeg er blevet i tvivl om 5g6 kabel godt må være flertrådet, eller det skal være 1 stiv leder?

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det må gerne være flertrådet, du skal bare sørge for det er installations kabel, og ikke "gummi kabel".

 

nu går  jeg ud fra at din elektrikervenhar taget højde for de nye regler som skal følges med denne tavle udbygning af din bolig.
i og med at det er en ny tavle der skal opsættes så skal den indeholde 2 rcd’ (hpfi’er) dette kan dog klares ved at den ene gruppe er et kombirelæ, jordingsleder skal være 6 mm2. Der skal være en beregning for om transientbeskyttelse er relevant, og så skal der jo tages højde for hvor du tager tilgangskablet fra for hvis der er før rcd i din nuværende tavle så skal leder kvadranten være den samme som den eksisterende da man ikke sætter 2 forskellige kvadrater under samme klemme, med andre ord hvis din hovedtaler er forsynet 6 mm2 så skal du bruge 6 mm2 igen er det 10 mm2 så skal du op i 10 mm2.
Jeg ville bruge 4X6 kabel og så banke jordspyd ned ude ved den nye tavle , det er væsenligt billiger...........

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
mfrost skrev den 03-11-2019 15:52:39

nu går jeg ud fra at din elektrikervenhar taget højde for de nye regler som skal følges med denne tavle udbygning af din bolig.
i og med at det er en ny tavle der skal opsættes så skal den indeholde 2 rcd’ (hpfi’er) dette kan dog klares ved at den ene gruppe er et kombirelæ, jordingsleder skal være 6 mm2. Der skal være en beregning for om transientbeskyttelse er relevant, og så skal der jo tages højde for hvor du tager tilgangskablet fra for hvis der er før rcd i din nuværende tavle så skal leder kvadranten være den samme som den eksisterende da man ikke sætter 2 forskellige kvadrater under samme klemme, med andre ord hvis din hovedtaler er forsynet 6 mm2 så skal du bruge 6 mm2 igen er det 10 mm2 så skal du op i 10 mm2.

Vi ville bestille en færdigsamlet tavle fra Watoo. 

Konklusion er at kablet skal være installations kabel. Når det er 6 mm2 er der 7-8 tråde i ledere, men det skal ikke forveksles med bevægelig kabel.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis