Brud på dampspærre ved elinstallation


Jeg bor i et hus fra 2015, hvor jeg for et par år siden fik monteret spots i udhænget af en elektriker.
Strømmen hertil er trukket fra elskabet der sidder i garagen. I den forbindelse måtte de naturligt nok igennem dampspærren.

Da jeg senere selv skulle have et kabel igennem dampspærren i garagen ifbm montering af et overvågningskamera, søgte jeg inspiration i deres arbejde og kunne konstatere at de blot har brudt dampspærren og trukket kablet igennem - ingen manchet, tape eller fuge. Godt nok, det er de professionelles arbejde. Inspireret heraf har jeg selv lavet et snit og ført et elektrikerrør igennem, hvori jeg har trukket kablet til kameraet.

Det har dog plaget mig lige siden at det i begge tilfælde formentlig er den ukorrekte måde at slutte det arbejde af på.

Garagen er indbygget som en del af huset. Den er opvarmet med gulvvarme og holdes på min. 15 grader hele den kolde sæson. Loftet i garagen er troldtekt, monteret på et solidt dække af gipsplader. På den anden side af disse befinder dampspærren sig. Fugtig luft skal altså finde sig en tur gennem troltekt og gips før den rammer dampspærren. Garagen er ikke koblet på Nilan anlægget. Oprindeligt er den passivt udluftet, men jeg har monteret en blæser til at hjælpe med at flytte luften.

Det er situationen som den er i dag.


/ Steen
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville nok tage det meget roligt. Det er promiller vi taler om.Troldtek er på ingen måde tæt men en gips plade er ret diffusions tæt. Er der tåles noget luft igennem isolering især hvis der er udluftning i tagrummet.
For andre så er det ikke den smarteste løsning med " et snit" og så kabel eller rør igennem. Den bedste metode er at lave hullet med en skruetrækker og så presse rør eller kabl igennem. Så vil dampspærre danne en ret tæt elastisk krave omkring røret. Men skal det være efter alle forskrifter så skal det have noget tape også.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 02-11-2019 21:42:08

Jeg ville nok tage det meget roligt. Det er promiller vi taler om.Troldtek er på ingen måde tæt men en gips plade er ret diffusions tæt. Er der tåles noget luft igennem isolering især hvis der er udluftning i tagrummet.
For andre så er det ikke den smarteste løsning med " et snit" og så kabel eller rør igennem. Den bedste metode er at lave hullet med en skruetrækker og så presse rør eller kabl igennem. Så vil dampspærre danne en ret tæt elastisk krave omkring røret. Men skal det være efter alle forskrifter så skal det have noget tape også.

 Jeg husker mit rørarbejde som at snittet var så lille at røret faktisk er blevet presset igennem som du beskriver. Det med elasticiteten giver god mening. Jeg har læst mig til at fx en skrue gennem dampspærren af samme årsag ikke er et reelt problem før den fjernes igen og dermed efterlader et hul.

En sidste bemærkning er at der ved begge kabelgennemføringer også er lavet hul i gipsen (det giver egentlig sig selv), hvorfor tætheden af gipsen her er en smule tvivlsom. Bør det give tilstand til yderligere bekymring?

/ Steen
ev elmand skrev den 02-11-2019 21:42:08

For andre så er det ikke den smarteste løsning med " et snit" og så kabel eller rør igennem. Den bedste metode er at lave hullet med en skruetrækker og så presse rør eller kabl igennem. Så vil dampspærre danne en ret tæt elastisk krave omkring røret.

 Sikke da noget sludder at gestikulere! Når du perforerer dampspærren med dit dumme kabel, skaber du jo utætheder som fugten vil søge imod og trænge igennem. Det betyder at de konstruktioner der sidder lige ovenover der hvor du har været med din hobbykniv, vedvarende over en årrække vil være udsat for utilsigtede fugt påvirkninger og de skader der følger med det. Dampspærren er jo en plastic membran og vil ikke slutte tæt om dit rør, det er jo derfor at jeres branche har udviklet et hav af manchetter og kabelkraver som i skal lære at bruge! Så nej, det er ikke den rigtige måde at gøre det på.

Trådstarter: Desværre oplever jeg tit at installationsbranchen ser stort på kravet til tæthed af dampspærren. Jeg synes du skal fremlægge din opdagelse for firmaet og høre hvad deres holdning er til det arbejde de har udført, og så få lukket de gennemføringer ordentligt med egnet tape eller endnu bedre, egnet kabelkraver.


 Certificeret Statiker

Det var jo netop den med hobbykniven jeg argumenterer imod. Men ellers tak for den fine forklaring.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis