Mit vindue i i soveværelset dugger indvendigt

Hej,

Efter vi er begynde at have nogle kølige nætter, er mine vinduer begyndt at dugge indvendig om morgenen.

Jeg kan også mærke (og måle) at der er et par grader køligere ved vinduet, end der er i resten af rummet. Rummet (soveværelset) er 20,5 grader, mens ved vinduet er der ca. 18grader.

Jeg har prøvet at sætte ligher/stearinlys foran vinduet for at se om der er træk, men synes ikke at jeg kan se at flammen bevæger sig anderledes.

Jeg har en luftfugtighed på 50-55% i huset, og der er tale om mahognivinduer med termoruder fra 2001-2002 af.

De to sidste billeder viser hvor meget dug der er på vindet om morgenen.

Har i nogle ideer til hvordan dette kan gribes an - tænker ikke at det burde være nødvendigt med udskiftning af vinduet?

//Dami4200
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er helt normalt, medmindre man har genwex anlæg.

Luft ud Ca 10 min lige inden sengetid, så du får nyt tørt luft ind. Så kan du begrænse det.

Vil du helt af med det, skal vinduet på klem om natten. 

Mvh. Christian M
 

Er det også helt normalt med 2-3 graders varmetab ved vinduet?
Jeg synes ikke at der er ligeså stort varmetab ved de andre vinduer i huset.

Tænker om det evt. er gummilisten mellem vinduet og karmen som skal skiftes - men synes ikke at denne virker medtaget når man mærker på den.
Det kunne vel også være termoruden der er punkteret. Er det tilfældet, så ny termorude i den gamle ramme.

Søren O
Kan man se om denne er punkteret?
Der er intet dug imellem den indvendige og udvendige rude. Duggen er udelukkende på indersiden.

Der er heller ingen synlig forskel på den rude og de andre runder i huset
Er der dug på andre ruder end i soveværelset? Mennesker udskiller jo en del fugt, så derfor jeg skriver det er normalt i et soveværelset. Så kan det være ruden er defekt og det forværre, men dug er ikke unormalt. 

Mvh. Christian M
 

Annonce
Der er dug på ruderne i soveværelset og på kontoret (rum på ca 10kvm).
I de øvrige rum er der ikke dug - men de øvrige rum er også lidt større. Ved ikke om det har noget at sige
Der mangler udluftningsventiler , fugten kommer indefra , og vil kondensere sig  på en kold overflade ,  vinduet ,  det  er problemet med vores boliger idag de er alt for tætte.......

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Hvis boligen er alt for tæt, hvorfor har jeg så et varmetab på 2-3 grader ved vinduet, i forhold til resten af rummet?

Vil det evt. hjælpe at skifte termorude til energirude? 
Prøv at læse ekstrabladets netavis i dag , der står en artikle om netop dette her emne , og det er gratis 

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
karl smart skrev den 02-11-2019 21:11:00

Prøv at læse ekstrabladets netavis i dag , der står en artikle om netop dette her emne , og det er gratis

 Det var faktisk den artikel der fik mig til at oprette indlægget her.
Jeg lufter ud to gange 10min om dagen.
Men der står intet omkring varmetab ved vinduet. 

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis