Mit vindue i i soveværelset dugger indvendigt

Hej,

Efter vi er begynde at have nogle kølige nætter, er mine vinduer begyndt at dugge indvendig om morgenen.

Jeg kan også mærke (og måle) at der er et par grader køligere ved vinduet, end der er i resten af rummet. Rummet (soveværelset) er 20,5 grader, mens ved vinduet er der ca. 18grader.

Jeg har prøvet at sætte ligher/stearinlys foran vinduet for at se om der er træk, men synes ikke at jeg kan se at flammen bevæger sig anderledes.

Jeg har en luftfugtighed på 50-55% i huset, og der er tale om mahognivinduer med termoruder fra 2001-2002 af.

De to sidste billeder viser hvor meget dug der er på vindet om morgenen.

Har i nogle ideer til hvordan dette kan gribes an - tænker ikke at det burde være nødvendigt med udskiftning af vinduet?

//Dami4200
Hej, Efter vi er begynde at have nogle kølige... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Uden at være ekspert på det område, vil jeg da mene, at der altid vil være varme tab på en ruden kontra en isoleret væg? 

Mvh. Christian M
 

En nyt moderne vindue er særdeles effektiv i forhold til et ældre som dit vindue ser ud til at være jeg har selv nye vinduer med 3 lags glas, 52 mm tyk rude, og har ikk en eneste gang kunne konstatere dug på indvendig side af ruden, om vinteren bliver er det ikke usædvanligt at se sne blive hængende på ruden.
Uden at vide hvor gammelt dit hus er, eller dine vinduer, så er det helt normalt at vinduerne er et af det steder huset taber varme, man kan altså ikke lave en rude som er 20-30 mm tyk, som isolere som en 30-40cm væg med 200 mm stenuld.

Der er også sket meget på området de sidste 30 år, nye 3 lags ruder idag er jo langt bedre end 2 lags termoruder for 20-30 år siden.

jeg har selv nogen termoruder fra ca 1998. og når jeg en kold vinteraften(-5 ude, +22 inde), måler på dem med et IR termometer er overflade temp ca 13 grader, og til sammenligning er vores standard lavenergi vindue i køkkenet fra 2014 ca 19 grader..

Da vi lige var flyttet ind i vores hus, og havde fået skiftet hoveddøren, lavede jeg lige en test, vi havde mange forskelle vinduer fra forskelige tider.

ca samme temp som før. aften -5 ude +22 inde.
Hoveddør 2010= 18,5 grader
vinduer stue 1999= 13 grader(bortset fra teressedøren som var 17 grader, men den har også en anden glastykkelse så jeg mistænker den for at være skiftet efterfølgende)
Vindue køkken 1965(ikke så god stand) 10 grader.
Vindue badeværelse 1965 (etlags) 6 grader.

Så man kan sige hvis dine vinduer er ældre, så kunne det måske være på tide at få skiftet ruderne, hvis vinduerne i sig selv er i god stand.

Det sjove ved nye lavenergiruder er så at der er dug på ydersiden om morgenen...

Jo, det er normalt med temperatur tab ved dine vinduer, det er derfor der normalt sidder radiatorer ved vinduerne, for at modvirke den kulde strøm.

Som andre påtaler, så er din u-værdi (udtryk for hvor meget energi der transporteres igennem et materiale per grads forskel per areal enhed) på vinduerne ringere (højere) end på dine vel isolerede vægge.

At du udlufter 2x10 minutter lyder godt, men det lyder som om du ikke gør det korrekt.
Der skal være gennemtræk i alle rummene, i 5-10 minutter, helst tidlig morgen før duggen, og sen aften, efter duggen er faldet, så kan du fjerne mest muligt fugt i dit hus.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis