Hjælp til et lampeudtag med mange ledninger

Hej kløgtige medmennesker
Sagen er den, at vi forsøger at få en lampe op i vores entré - i vores nye hus. Det er åbenbart ikke så nemt igen. Hvilke ledninger skal her kobles sammen? Det vi plejer at gøre, kan vi vist ikke gøre brug af her (se billede)
Vh.Maria
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på siden.
Vi vil gerne se et billede af det den sorte og blå ledning er skruet fast i. Det ser ud til at være et fastmonteret lampeudtag, hvor i blot skulle have tilsluttet jeres lampe på udtagets yderside, i stedet for at skrue det af. Jeg vil tro de brune ledninger har været monteret i en ekstra terminal, sikkert markeret med L. Skruen i terminalen har ikke været spændt ordentlig fast, så de er blevet adskilt da i løsnede lampeudtaget. De brune ledninger skal ret sikkert skrues sammen, men husk først at afbryde for strømmen. Jeres lampe skal tilsluttes til de to andre terminaler (hvor blå og sort ledning også er tilsluttet).

Søren O
Hej Søren
Tusind tak for dit grundige indspark. Vi har overtaget huset for 5 måneder siden og har ikke skruet noget af. Lampeudtaget ser sådan ud. Jeg tager et bedre/nyt billede i morgen og lægger op.

God aften :-)
Hvis det ser sådan ud ville jeg tro at der er andre dele i huset der ikke fungerer. Har i afprøvet alle stikkontakter i nærheden. Altså i samme rum og naborummet.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej igen
Stikkontakterne i entreen og naborummet stuen fungerer umiddelbart fint. Her er yderligere et billede. 
Er det ikke bare at stikke et voltmeter på de forskellige ledninger, for at se, hvilke der er støm i?

De kan anskaffes for måske 50 kroner.

Det andet er jo rent retteværk?

Fra garage til noget helt andet!
  1. Jo, det er måske mest givtigt @garageomdanneren. 
Man skal naturligvis vide hvilke ledninger strømmen kommer i, men man kan heller ikke blindt tilslutte noget som man ikke ved hvor ender.
På det allerførste billede aner jeg endnu et hold muffer oppe i bunden af dåsen, som man bør hive frem for at de også kan indgå. SLUK for strøm ved sikrings grupper  Så jeg ville hive ledninger ned, og rette dem ud så man tydelig kan se hvilken kabel de kommer fra. 
Så du har i alt 3 lyseblå - 3 brune - en sort - og en grå.
Det er ret sikkert at kablet med blå - brun - sort - og grå kommer nede fra afbryder evt. med en stikkontakt også.
Så skal man måle hvilken kabel der kommer med 230 v ( blå og brun ) Det kan gøres ved at måle eller samle dem med 2 ledninger fra en tilfældig lampe og se om den kan lyse konstant.
Så ville jeg kun samle denne blå med blå og brun med brun i den kabel som kommer sammen med sort - grå
Lampen monteres så sammen med blå og sort.
Alle andre ledninger afsluttes med en muffe
Hvis du senere opdager noget der ikke virker f.eks. udvendig lys så kan man prøve at samle den sidste kabel også.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Helt ærlig , jeg ved godt at man er meget hjælpsom her , men det her er elektrikersarbejde , før det går helt galt , det er åbenbart en meget sjusket installation , som kræver en faglig vurdering.

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Jeg er ret enig med Karl, Det er nok bedst du får en elektriker til at gennem måle den installation. Der er jo ret meget gætværk når man ikke står der selv.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis