Kap/geringssav, hvad skal jeg vælge/købe?

Hej LDS'er
Håber, at jeg kan få nogle gode råd og høre jeres mening, og gerne høre hvad I selv ville købe.
Jeg står for at skulle anskaffe mig en kap/geringssav, men hvilken maskine er den bedste?
Jeg søger en maskine, som ikke koster kassen, men alligevel er af en god kvalitet og skærer med god præcision.
Festool har jeg desværre set mig nødsaget til at udelukke på grund af prisen.
Jeg går efter den maskine, som kan skære de største mål og som samtidig skærer præcist, og den må gerne have udtræk.

På forhånd tak!

Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 
37 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvor meget har du tænkt at du vil bruge på en ny sav, der er jo mange der koster en del, også selv om du udelukker festool.

Vi prøver igen, i morgen --
Åhh... Jeg ved ikke, hvad der er et fornuftigt prisleje, men forestiller mig en pris omkring de 2500-3000 kr., hvis det er muligt at få et god og ordentlig kap/geringssav til de penge?
  Men det gør da heller ikke noget, hvis den er billigere... bare der ikke gås på kompromis med kvalitet og præcision.

Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 
Skal den bruges mobilt eller stationært? (akku vs kabel)?
SKAL den være sprit ny, eller er du villig til at handle second hand?
Hvor stort er dit behov til "de største snit" (frekvens og hvilken størrelse er dette)?

Du kan for ca. 1500kr få en brugt Dewalt DW707 med arbejdsbord, både over facebook market og den blå avis.
Jeg er bekendt med der også er en DCS 777 til salg på face til 2800, men den er uden batterier, men er ellers stort set ny. Den kræver så at du har 54V XR flexvolt batterier i forvejen til Dewalt.

Der er også nogle af de større Dewalt kap-gering save til salg, så gør op med dig selv, "hvor stor er stor nok" i forhold til skære måls kapacitet.

 

Metabo KGS 254 får generelt gode ord med på vejen.
Dog købte jeg en Bosch GCM 8 SJL da jeg skulle have en ny. Den er jeg meget glad for. Jeg syntes at de Dewalt modeller jeg kiggede på i byggemarkederne havde meget slør i udtrækket i forhold til Bosch og Metabo.

Edit: jeg valgte Bosch'en da den skulle være god til opsamling af støv, bl.a. fordi den har en slange der følger med udtrækket. Den støver i hvert fald ikke specielt meget når støvsugeren er på synes jeg.
Dog hvis du ikke vil have udtræk der fylder bagud er du nok nødt til at kigge på Dewalt, eller Ryobis 18V udgave, som vist heller ikke er helt dum. 
@Steensen
  • Den skal nok mest bruges stationært.
  • Helst ny, men en perfekt brugt kan overvejes.
  • Den skal nok være med Kabel ..... Akku ... tænke tænke.
  • Største snit størrelse? Hvad er jeres erfaring, hvad gør I selv brug af?

Hvilket mærke vil I anbefale? Blå Bosch, Dewalt, Makita, Metabo, med flere.
Er der noget, som jeg skal være særligt opmærksom på, når jeg skal købe en kap/geringssav?
Måske jeg skal strække mig til 3500 kroner for den helt rigtige Kap/geringssav.


Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 
Annonce
Du skal vælge en der kan skære en fodliste på højkant (mindst 70 mm) i gering. At tilte saven duer ikke.
Stort udtræk er også et plus. Jeg var glad for at min kunne tage 300 mm da jeg skulle bygge en seng til mine drenge her sidst.
Jeg mener den eneste der har lige så langt udtræk er faktisk Metaboen. Jeg tror Dewalt, Bosch, Makita, Metabo osv. er mere eller mindre lige gode. Det er ting som arbejdslys, laser eller skyggelinje, hvordan håndtaget vender og lignende der er forskellen. Jeg har hørt godt om Dewalts skyggelinje.
Tag i byggemarkedet og prøv de forskellige. 
Akku=Batteri drevet=ekstra dyr=ekstra fleksibilitet=begrænset antal snit af batteri kapaciteten

Jeg selv har som sagt en DW707 som jeg har købt brugt, hvilket ikke er et problem for mig.
JEg har PT brugt den flittigt til at skære almuelister (92mm) med saven tiltet,da den ikke kan tage så stort et snit højden.
PT står jeg for at skulle kunne snitte tag-spær træ på 50x250mm, hvilket den kan jævnfør data bladet, mangler dog egen efterprøvning.

Mærket er et spørgsmål om "religion"/præferancer. Jeg er tilhænger af Dewalt, men de gamle modeller grisser når de skærer, selv med støvsuger på.

Find dig evt. 2-3-4 modeller at nærstuderer, og så kig på youtube med reviews/sammenligninger.
Så forleden en video der sammenlignede Festool, Blå bosh, Dewalt, Royorbi og Makita, i store/top modeller. 3 dommere, 3 forskellige farvoritter, på 3 forskellige årsager.

 

En ting der i min optik er noget af det vigtigste, et solidt bord/stel er mindst lige så vigtigt som selve saven. Kan du ikke stå i en ordentlig arbejdsstilling er det svært at få et fornuftigt resultat, uanset hvor god saven er. Og som Steensen er inde på, mærket er mere religion end egentlig fornuft. Det er som regel diverse andre funktioner der afgør det. En af grundene til at jeg valgte Bosch var at den har dybdestop, det havde flere af Dewalt modellerne ikke. Og så var jeg ikke fan af den måde afdækningskappen på Dewalt modellerne skulle trækkes tilbage. Men igen, andre synes måske det spiller Maks for dem.

https://www.proshop.dk/KapGeringssav/Bosch-GCM-8-SJL/2512149?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=searchengine&gclid=CjwKCAjw0vTtBRBREiwA3URt7pXnTTPHcfIqX1cBu96ps45Lecltk1zDvZ3tWlq9uY7PMfnP31OO9BoCC4kQAvD_BwE

https://www.alternate.dk/html/product/1109927?gclid=CjwKCAjw0vTtBRBREiwA3URt7tyVl2yWI8MdBvcm2J3KtkRRVWkEkpVUf5Ybj5lKpzI2YrAPoD3ethoC7BoQAvD_BwE

Så rammer du også ca. De 3500 kr. 
Jeg har også en Bosch GCM 8 SJL og er særdeles tilfreds med den. Jeg kan ikke udtale mig om andre, da jeg ikke har prøvet dem, og det er jo generelt et problem, når man skal vide, hvad der er bedst. De fleste af os, har jo nok kun prøvet den vi selv har, og har derfor svært ved at udtale os om, hvorvidt de er bedre eller dårligere end andre.
Jeg købte også bordet med til den, og det gør den mere brugbar, men det betyder også, at den så fylder noget mere, når den bare står og venter på at få lov til at lave noget. Men generelt er jeg særdeles tilfreds med værktøj i den blå Bosch serie.

Kurt B. Andersen
Mange tak for jeres input.
Bosch GCM 8 SJL lyder til at være en god maskine, og godt at den kan skærer  45x300 mm.
Jeg vil kigge nærmere på den og et par andre maskiner.
Kunne godt havde tænkt mig, hvis maskinen kunne have klaret 100 mm i højden/dybden, men så stiger prisen sikkert også voldsomt, og hvor tit har man behov for det?

Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 
Der er yderligere 27 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis