Kap/geringssav, hvad skal jeg vælge/købe?

Hej LDS'er
Håber, at jeg kan få nogle gode råd og høre jeres mening, og gerne høre hvad I selv ville købe.
Jeg står for at skulle anskaffe mig en kap/geringssav, men hvilken maskine er den bedste?
Jeg søger en maskine, som ikke koster kassen, men alligevel er af en god kvalitet og skærer med god præcision.
Festool har jeg desværre set mig nødsaget til at udelukke på grund af prisen.
Jeg går efter den maskine, som kan skære de største mål og som samtidig skærer præcist, og den må gerne have udtræk.

På forhånd tak!

Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 
Hej LDS'er Håber, at jeg kan få nogle gode råd og... Vis hele indlægget
37 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har en Metabo KGS 216 og ikke specielt imponeret over kvaliteten. Den gør hvad den skal, men skruetvingen til at spænde emner til kammer over, vinkelskalaen er ved at falde af (limet fast) og laserlinien er ikke brugbar (saven skærer ikke hvor linien lyser).
Den saver fint nok og er nem at justere, men prisen er lavere end andre save af en årsag ;-)
Jeg har ligge købt en ryobi med 254 mm klinge. fik den i Bauhaus til 1700 kr på tilbud. inkl et billigt bord. Jeg stod og legede med alle deres maskiner derude og var faktisk mest glad for den ryobi, tiden må vise om det er et godt valg.  Jeg har dog lige bestilt et dewalt bord til den, det der fulgte med var der ingen udtræk med og kunne ikke slås sammen. 
et billede af min nye sav. 
Ja der er fejl og mangler ved metaboen. Men i forhold til at betale mere for en sav gør den det meget godt. Jeg bruger ikke klamp funktioner på den. Laseren er til grin, men set en streg og det kører. Har lavet fra højbede til fodlister og er meget tilfreds. Det bedste jeg har gjort er at købe et stativ til den

Annonce
groundz skrev den 06-11-2019 15:26:46

Ja der er fejl og mangler ved metaboen. Men i forhold til at betale mere for en sav gør den det meget godt. Jeg bruger ikke klamp funktioner på den. Laseren er til grin, men set en streg og det kører. Har lavet fra højbede til fodlister og er meget tilfreds. Det bedste jeg har gjort er at købe et stativ til den

 Og det er ikke fordi den skal indstilles? Både laser og klinge kan som regel indstilles. På min Bosch skulle det f.eks. indstilles lidt, og nu spiller det bare. 

Det kan sagtens være, men jeg brugere bare en streg og syntes at det virker fint for mig
Jeg har lige fået det nye Gør Det Selv ind af døren, og der er test af kap/geringssave.
https://goerdetselv.dk/vaerktoej/el-save/kap-geringssav/test-af-kap-geringssave
man kan kun læse artiklen, hvis man er abb., men resultatet var, at Bosch GCM 8 SJL vandt. Faktisk ret overbevisende i forhold til, hvordan deres testresultater plejer at være. Der plejer ikke at være så stor forskel på nr. 1 og de øvrige.

Kurt B. Andersen
Gør-Det-Selv testen giver jo et klart svar på, hvilken af de testede maskiner der er den bedste efter bladets mening. Det er bare lidt ærgerligt, at vinderen: Bosch GCM 8 SJL ikke har LED-lys, Endestop og kun har en højde-kapacitet på 70 mm.
Og øv,øv, Jeg havde håbet på, at testen havde givet Metabo'en en bedre bedømmelse, når det kommer til præcision, for jeg havde gået og overvejet et køb af storbroren Metabo KGS 305 M, men med en så lav score (5) på præcision som Metabo KGS 254 fik, så antager jeg at præcisionen nok ikke er meget bedre på storbroren, og præcision er, efter min mening, nu engang det vigtigste parameter for en Kap/Geringssav.

Min konklusion:
Nu vil jeg finde en trælast/et byggecenter, som har en eller begge maskiner i deres udstilling, så jeg kan tage et selvsyn på de to ovennævnte maskiner.
Men manglende præcision på Metabo'en, gør nok at jeg på nuværende tidspunkt mest hælder til købet af en Bosch GCM 8 SJL.

Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 
Hvis du køber et bord er der jo mulighed for endestop der. Selvfølgelig ikke ved for små emner. Til gengæld har den dybdestop.
Arbejdslys er ikke noget jeg umiddelbart savner, så længe der er lys i rummet.
Skal du have større skærekapacitet så skal du op i en større klinge. Metaboen i testen er jo med en stor klinge i forhold til de andre. 
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis