Spotlys walk in closet

Jeg har et ekstra værelse som jeg i gang med at lave om til walk in closet. Er pt. i gang med nedsænkning af loft, er dog i tvivl om hvor mange spots jeg skal bruge uden det bliver for meget eller for lidt.

Værelset er 255x335

Min tanke var 6 spots - 2 rækker med 3 spots med følgende pære Philips Master ExpertColor 3,9W 280 lumen.

Bredde 225
Vægafstand 60 cm, spotlys afstand 135 cm (2 spots), vægafstand 60 cm

Længde 335 - 3 spots langs
Vægafstand 80 cm, spotlysafstand 87,5 cm (3 spots), vægafstand 80 cm

Hvad siger i kloge hoveder? 🤔

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Slettet. Forkert udtalelse


 

Her er et link til lysberegnings teorien.
https://materialeplatform.emu.dk/materialer/public_downloadfile.do?mat=99033985&id=99034078
Intensiteten på lyset er lig med afstanden mellem kilden og overfladen i anden, som skal divideres op i kildens styrke.

Så hvis du har en kilde på 280Lumen, 2.3 meter fra gulvet, giver den ca. 48 Lux.

Så din ide om 6 lyskilder burde være nok, men jeg ville vælge flere kilder, da et walk-in er meget mørkt grundet alt tøjet absorberer lyset.

Overvej også, hvorvidt dine spots "kun" skal oplyse gulv areal, eller om du også vil have noget belysning dedikeret til at belyse dit tøj.
Tænk også over at spots placeret direkte over reoler/bøjlestænger, giver ikke ret meget lys på klæderne, hvor imod hvis du sætter dem med 10-20 graders hældning mod tøjet, skulle hele "fronten" af reolen/bøjlestangen blive oplyst.

 

Jeg har de samme Philips 3,9W pære i hele huset (75 spots i alt).
Seks spots til dit walkin er rigeligt. Min søns værelse er på 17m2 og lyses fint op med seks spots placeret i rækker af 2x3

Vores walkin closet på ca 9m2 lyses op med fire spots. Der er også et rigtig godt lys. 


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis