OSB vs MDF (Vægbeklædning)

Hej venner.

Jeg er igang med at bygge et 45m2 skur opad min garage.
Skuret begynder at tage form.
Det bliver isoleret i væg og loft - gulvet er uisoleret, flisebelagt.

Ifbm med beklædning på væggene er jeg i tvivl om hvad der er mest skruefast og stærkest til at hænge hylder, redskaber, mv op i.
- Er det MDF plader - eller OSB plader?
Der er reglar for hver 56cm.
Det er 220cm højt.
Har det i øvrigt relevans om pladerne monteres lodret eller vandret.
Går udfra at det som minimum skal være 15mm tykt.
Jeg er ikke vild med udseendet på OSB, men det er ikke æstetikken som er altafgørende lige på det punkt.
MDF ser også ud til at være en snas billigere.
 - Men hvad siger i erfarne mennesker??

Den der smører godt - kører godt....
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
MDF er i mine øjne ikke egnet til uopvarmede rum - det er for fugtmodtageligt.
OSB er mere stabil end MDF, grundet de store træ-flager, hvorMDF bare er en anden version af en spånplade.

Det aller stærkeste er kryds finer, men de koster også derefter, men hvad snakker vi om det skal kunne bære? En hylde eller to, eller snakker vi væg-hængt ambolt etc.

 

Hej Pilehave og Steensen.
Tak for indlæg👍

Vi snakker ikke ligefrem om en ambolt men hylder til måske 10 kg.
Og så ellers småting.

Den der smører godt - kører godt....
MDF suger fugt som badesvamp. Godt til møbler indendørs. Uegnet alle andre steder.
OSB vil være fint og 15mm kan sagtena holde til al mulig ophænging. Lodret eller vandret er ligegyldig.

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Enig i at mdf på ingen måder dur, til udendørs brug hvis mdf får det mindste fugt så bule4 det op og det slå sig som pokker. Så ubetinget bør du vælge osb
Annonce
Du kan jo købe en god xfiner eller to og bruge dem lige der hvor de tunge ting skal hænges. Og så brugs obs resten af stederne. 
OSB er rigeligt selv til tunge ting. 

Elektronikteknikeren
Jeg brugte tagkrydsfiner som vægbeklædning i mit skur, jeg gav det noget junkers hvidunder, og sluttede af med et par lag gulvlak, så er der fine lyse væge, som er nemme at rengøre, og er super skruefaste, bruge 15mm.
(jeg synes osb plader er noget af det grimmeste der findes, men sådan er vi jo heldigvis så forskellige   )

sådan ser min beklædning ud..

Vi prøver igen, i morgen --
Enig med @je_ns
- OSB er grimt.. og ikke rengøringsvenligt.. det ser fedt ud med hvid og laf bagefter - det kan man leve med i mange år.. (og det kan konen også)
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg har opsat OSB i min garage. Pladerne er opsat med sømpistol og sømmene ses ikke. Samlingerne i mellem pladerne er også meget svære at få øje på


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis