Bygge ny ramme på seng, indput ønskes

Hej.
Så blev det min tur til at få lidt indput.

Jeg står for at renovere en gammel seng, hvor rammen kun er 180x180cm, hvorfor jeg bliver nød til at lave en ny ramme, for at kunne have en 180x200cm madras i den.

Min udfordring er hvordan jeg skal vælge at lave samlingen i de 4 hjørner, så de opfylder ens krav/ønsker:
1) pæn samling, ala smig (2x45 grader snit samlet i 90 grader vinkel) set oppefra, nedefra, og også visuelt "udefra" på hjørnet
2) stærk samling, da denne ramme skal bære lammel bund-rammer, madras, 2 VOKSNE (100+kg) og op til 4 børn samtidig! Altså op mod 350-400kg.
3) Ingen synlige skruer på "ydersiden" af langsiden
4) Der skal indfræses 4 stål-beslag på "bred siderne", til at hæfte rammen fast i hhv. hoved og fod gærde, hvilke sidder ud for langside brædderne.
5) I tilfælde af man vil bruge senge rammen uden hoved/fod gærde, så skal rammen stadigvæk være pæn at kigge på, men som udgangspunkt, skal hoved og fodgærde være monteret.

Jeg har købt 2 stykker spær-træ (50*250mm, effektivt 45x240), hvilke jeg havde planer om at lave 2 stykker til langside og 2 til "bred side" ud af.

Jeg regner med at bruge min overfræser til at lave 2x10 bjælkerne om til en L-profil, hvor jeg i princippet bare fjerner 25x220mm stykke i "det ene hjørne", så den lange del af L-et skal være hoved styrken, mens det lille ben på L'et skal rammerne med lameller ligge an på, på alle 4 sider.

Jeg har en kap/gering sav med bord (dewalt DW707), der lige nøjagtigt kan klare disse bjælker, så jeg har som sådan ikke den store udfordring i at lave et skarpt 45 graders snit, men jeg er i tvivl hvorvidt det vil være stærkt nok, når jeg kun kan lime og sætter 3 skrue i den ene vej, der passer i metal beslaget på 14x182mm.


 

1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
På min seng har jeg præcis de samme beslag som i linket.
En dobbeltseng med 2 stk 90x200 madrasser og har virket upåklageligt de sidste 15 år.
https://www.apieceofrainbow.com/diy-bed-frame-headboard/

Japaner er ellers gode til at lave samlinger. Du kan prøve at google f.eks. " japanese wood joinery "
eller  " Mitered  joint "
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis