Kontaktlim - er der forskel på kvaliteten.

Jeg skal lime linoleum på min gamle laminatbordplade og har fået at vide at jeg skal bruge kontaktlim. Mit spørgsmål er nu: Er der forskel i kvaliteten på kontaktlim?
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er der sandsynligvis. Jeg ville bruge et kendt mærke.

Evt denne:
https://www.discountbyg.dk/shop/dana-kontaktlim-281-1-ltr-3006?gclid=EAIaIQobChMI_8iw-YbG5QIVCbrtCh2kyA1MEAQYAyABEgL7HPD_BwE

Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Limen lægges ud med en fintandet tandspartel. Den mindste ekstra klump lim kan ses i overfladen bagefter.
Du skal kigge efter om den valgte kontaktlim har en åbnings tid som er passende. Man kan købe det helt rigtige i gulvfirmaer, det kan tåle at stå en nat over med lim på den ene flade og stadig være virksom.. Men om det kun er i store portioner ved jeg ikke.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej
Om der er forskel eller ej, skal jeg ikke kloge mig på. Men en ting ved jeg, husk at give den så meget tørretid som den skal have for at blive overfladetør.

Nu skriver du laminat, hvilket er godt. Jeg limede på en birkekrydsfiner uden nogen forbehandling. Det blev noget værre knald, limen blev suget ned i pladen forskellige steder og andre steder ikke. Udover det var jeg ikke tålmodig nok med at lade det overfladetørre og lagde linoleum på ret hurtigt. Det resulterede i at nogen steder var limen suget ned og limede slet ikke og andre steder var den stadig våd efter 2 døgn.

Jeg måtte pille det hele af igen og starte forfra med ny linoleum, som forøvrigt ikke er videre billigt.

Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.
Hvorfor ikke bruge gulvlim til linolieum? jeg ville da ikke ret gerne stå med en hel bordplade og så styre en belægning på noget kontaktlim som hugger fast så snart det røre hinanden..

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Annonce
Jeg snakkede med en fra producenten af lenoleumem i går (Forbo) og han anbefalede at bruge almindelig tømrerlim/trælim når det skal ligge på en helt plan flade, det er en helt anden sag hvis der fx er buekant på forkanten, så er kontaktlim nødvendigt.

kovas skrev den 02-11-2019 08:13:41

Hvorfor ikke bruge gulvlim til linolieum? jeg ville da ikke ret gerne stå med en hel bordplade og så styre en belægning på noget kontaktlim som hugger fast så snart det røre hinanden..

 Helt rigtigt... det var også noget af det jeg kom frem til efter mit første forsøg med kontaktlim.  


Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.
Hvis vi snakker hvid snedkerlim, så ville jeg ikke stole på at det holder på laminat. Men en prøve et sted kunne vise det. Men personligt ville jeg få fat i noget rigtigt gulvlim.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Man kan sagtens lime laminat med snedkerlim. Bagsiden af laminat er pudset (ridset) så jeg ville nok pudse laminat en godt inden linoleumen limes ovenpå.

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Ja, det har du ret i, det sagde repræsentanten fra Forbo iøvrigt også. (Det med at slibe🙂)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis