Affugte hus

Hej Alle,

Jeg har et hus fra 1974 på 168m2 hvor vi bor 6 mennesker. (Yep, har fire børn, det er ikke nemt at bakke når det er glat)
Jeg har løbende renoveret med thermoruder osv.

Jo varmere vi har fået gjort huset jo mere udpræget har vi problem med at der driver vand fra vinduerne specielt om morgenen. En ting er at vi naturligvis hver morgen tørrer vores vinduer - men noget andet er at luftfugtigheden generelt må være høj i vores hytte.

Er der ikke nogen her der kan komme med input til mulige løsninger? Tænker et genvex anlæg vil være en løsning, men er der andre gode ideer?


Den var lige til at starte med.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Genvex er nok den bedste løsning som du bekriver problemet.

Er dit hus et typisk 70'er hus med lav rejsning og uudnyttet loft, er eftermontering af Genvex en overkommelig opgave.

Husk også et beregne eventuelt ekstra isolering.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Udluftning. Specielt nu det begynder være frost. Der er næsten ikke noget vanddamp i luft der er under 0 grader. Hvis du om aftenen får alt din gamle fugtige luft ud af huset, får den tørre, kolde luft ind og varmer den op, så får du et tørt hjem. Det skal nok gøres nogle gange.

Bruger i emhætte ?

Bliver der udluftet på badeværelset ? Er der automatisk ventilation med hygrostat. 

Nogle opvaskemaskiner sprøjter fugten ud i huset når de tørre, nogle tørretumblere kan også bidrage negativt til luftfugtigheden.

Hvilke vinduer har du ? Jo dårligere de er, altså jo koldere overfladen er, jo mere kondens vil der komme på.

Du kan købe billige hygrostater i byggemarkedet. Så kan du selv holde øje, det er hyggeligt. 
Jeg har selv 4 hjemmeboende børn (ud af vores 6), så kender problemet.
Sker især i perioder hvor tørretumbleren kører meget (har en kondens tumbler),og man har fugtigt tøj med ungerne hjem fra skole og børnehave.

Bedste "nu og her" løsning, er at lufte ud 2-3 gange dagligt, hvor der skal etableres effektiv gennemtræk i ca. 5 minutter, hhv. morgen og aften, så får du skiftet luften i huset ud, og som tidligere påtalt, så er den absolutte fugtighed i luften mindre udenfor, og jo koldere der er udenfor, underordnet om det regner eller ej.

Langsigtet vil et genvex anlæg klart være at foretrække, da du så konstant skifter luften i huset, hvor du så får 60-80% af din varme tilbage i forbindelse med udluftningen, men et genvex anlæg skal du regne med koster mellem 50 og 100 kilo at få installeret i hytten (har selv fået 3 tilbud, alle ligger på 85-110k i min 156+84m2 hytte med opvarmet kælder, så det skal du lige have i baghovedet, at det ikke just er en billig løsning, men den er mega meget gavnlig for dit hus.

 

Tak for jeres svar!

Vinduerne er https://www.sparvinduer.dk/topstyret-vindue/2-ruder-vandret-sprosse/ med 3-lags glas. Tørrertumblen er med aftræk osv. Ja vi har emhette og den bruges fra tid til anden.
For et par år siden gik jeg fra 200 til 400 mm uld på loftet.

Jeg syntes jeg har set genvex til ned i nærheden af 50K hvis man selv vil rulle sig rundt i isoleringen.

Kunne godt være man skulle købe en hygrostater!

Den var lige til at starte med.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis