Forskel på antal volt på installationskabler

Hej LDS,

Hvad er forskellen på følgende installationskabler:

1. 5G2,5 450/750v
2. 5G2,5 300/500v

?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Isolations evnen.


 

Ja såfremt de øvrige krav til installationen også er overholdt. 

Elektronikteknikeren
Så hvis de øvrige krav ikke er overholdt så kan man bare gå op i isolationsevne? 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Så der jo ingen grund til at pointere at resten af installationens krav også skal være overholdt. Det siger jo sig selv.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Tak for info. Så kan et 300/500v jo fint bruges til 400v ifm. hårde hvidevarer.

Ovenstående udsagn kan vi ikke konkludere endeligt på, da vi ikke er oplyst om de øvrige forhold i installationen. 

Det er det jeg forsøger at pointere med mit svar.

Der kunne jo være tale om en ovn, hvor der stilles krav til kablets varmebestandighed, som muligvis ville ulovliggøre brugen af trådstarters kabel.

Elektronikteknikeren
Ud fra din beskrivelse af kablets evne til at bære en given spænding, kan vi ikke endegyldigt tilkendegive positiv/negativ besvarelse.
Du er nødt til at give flere informationer om hvad du skal bruge det til, hvad kablet skal forsyne, omgivelserne etc.
Men når du kommer med et spørgsmål som i første indlæg, så er jeg bekendt med du ikke selv er el-kyndig, og dermed vil jeg klart anbefale dig at kontakte en elektrikker til det job du er ved at gøre klar til at få lavet.

 

Kablet skal bruges mellem to forgreningsdåser, så ovn (1x16A) samt induktionskogeplade (2x16A) kan tilsluttes kraft (begge apparater tilsluttes i den ene/"sidste" forgreningsdåse). Begge forgreningsdåser er installeret i selve væggen bag køkkenskabe (begge er tilgængelige igennem skabene). Går et 300/500v an til det eller skal jeg op i et 450/750v?

Jeg har kigget på følgende to kabler:

https://www.harald-nyborg.dk/p1824/install-kabel-5x2-5-10m-m-j-ha

https://www.harald-nyborg.dk/p5478/install-kabel-5x2-5-50m-750v

Ud fra de tilgængelige informationer, så virker 300/500v-kablet til at være af ringere kvalitet end 450/750v udgaven (hvis vi ser bort fra at 300/500v-udgaven er halogenfri).

Jeg er bekendt med at det er fast installation.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Og den "dårligste" koster 15,90 kr/m
Og den 450/750v koster 9,56 kr./m
men sådan er der jo så meget underlig

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis