Rørforfængelse ud i terræn med Duka One Pro 50S i lav kælder

Hej alle

Vi skal have lavet ventilation med Duka One pro 50s i vores meget lave kælder. I den forbindelse vil jeg høre hvordan jeg kan forlænge udgangsrøret til Duka med en 90 graders, samt 2 forlængerrør, så vi kan føre røret udluft risten ind i siden på vores lyskasse. Selve røret vil være nedgravet i terræn ind i lyskassen som har afløb.

Vil man kunne bruge alm. PVC kloakrør, samt bøjning eller skal det være specielle Duka rør?

Venlig hilsen

Kim
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Glat PVC vil resulterer i statisk elektricitet, mens spiro rør vil være det rette, om end det ikke er så holdbart i jorden.

 

Hej David

Vi har endnu ikke nået til det endnu. Men det bliver som beskrevet hvis røret ellers passer til DUKA dimension. Jeg vil dog bruge 2 gange 45grader knæk forat forøge luftstrømmen.

Venlig hilsen

Kim
Så fik vi vores udluftning monteret. Vi endte med en Siku-enhed fra dk-indeklima, for Duka vil ikke give garanti på enheder monteret med vinkler på udluftningen. Siku er præcis samme hardware som Duka, prisen er blot lidt lavere.

Vi fik boret 180 mm huller i væg og lyskasse, og monterede selv enhederne med knudsenkiler, isolering og fuge. Rørene er almindelige kloakrør på 160 mm, der passer direkte på røret fra Siku. 
Hej David

Det ser jo pisse godt ud. Det ligner nøjagtig hvad vores udfordring er her hos os. 

Hvor har isoleret henne?
Hvordan er udluftningen så blevet i kælderen?
Hvad blev jeres samlet pris?

Mange tak for at du rent faktisk gad at svare tilbage og så endda med billeder. Det hjælper alle her på forrumet!

Venlig hilsen

Kim
Annonce
Nybegynder112 skrev den 21-12-2022 16:13:29
Det ser jo pisse godt ud. Det ligner nøjagtig hvad vores udfordring er her hos os. 
Tak. :)

Hvor har isoleret henne?
Jeg har stoppet isolering mellem rør og mur i selve hullet, for at sikre at det ikke bevæger sig. Der følger bløde kiler i flamingo med, og de er monteret på indersiden, men på ydersiden hvor vi dækker til med jord er der knudsenkiler, og altså isolering proppet godt ind. :)

Hvordan er udluftningen så blevet i kælderen?
Rigtig god! Luften føles helt ens i kælder og stueetage - men den var nu ok i forvejen, vi har altid haft aktiv udluftning og vinduer med udluftningskanaler åbne, nu er den bare blevet endnu bedre. :)

Hvad blev jeres samlet pris?
Siku-enheden koster 4.200 pr stk, vi har aftalt 5.250 for boring af fire huller (2 stk i væggen til 3.500 i alt, og 2 stk i lyskassen til 1.750 i alt), og så har jeg købt diverse fuge og kloakrør for ca. 400 kr. I alt ender vi på ca. 10.000 for montage af to varmegenindvindingsenheder. Vi fik tilbud på ca. 28.000 fra dk-indeklima for boring og montage af to enheder med rørføring ud i lyskassen, så det er en fin besparelse.

Mange tak for at du rent faktisk gad at svare tilbage og så endda med billeder. Det hjælper alle her på forrumet!
Og tak for at du har spurgt i første omgang, så jeg vidste at jeg ikke var helt skævt på den i min idé. :)
Nå ja, og så gik det lidt hurtigt med matematikken. Alt i alt er vi endt på ca. 14.000. :)
Det er helt ok. Hvilken SIKU model valgte I så? Der er jo rigtig mange modeller, som er svære at difference ud fra hinanden?
Vi bestilte wifi-modellen. Der er tre versioner af Siku 160mm, en med manuelt spjæld, en med automatisk spjæld, og en med automatisk spjæld og wifi. Vi havde budgetteret med Duka, så vi brugte bare ca. det samme beløb som vi ville have gjort med Duka, og endte så med den helt store model.

App'en er ikke specielt imponerende, men jeg håber at kunne koble den på mit smart home via Home Assistant, så jeg f.eks. kan nedjustere effekten hvis temperaturen udendørs er meget lav, og luftfugtigheden indendørs er tilpas fornuftig. Jeg vil også gerne kunne sætte en "guest mode" op, da vi med mellemrum har gæster der sover i kælderen, hvor den automatisk kører på laveste niveau om natten, kører i højeste hastighed om formiddagen, og kører på mellemniveau resten af døgnet.
Hej igen

Nu er hullerne gravet og der kommer en og borer hul på onsdag. Jeg skal lige høre dig hvad du brugte til at lukke hullerne igen med omkring Siku/kloakrøret ind til kælderen?

God påske

Venlig hilsen

Kim
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis