Rørforfængelse ud i terræn med Duka One Pro 50S i lav kælder

Hej alle

Vi skal have lavet ventilation med Duka One pro 50s i vores meget lave kælder. I den forbindelse vil jeg høre hvordan jeg kan forlænge udgangsrøret til Duka med en 90 graders, samt 2 forlængerrør, så vi kan føre røret udluft risten ind i siden på vores lyskasse. Selve røret vil være nedgravet i terræn ind i lyskassen som har afløb.

Vil man kunne bruge alm. PVC kloakrør, samt bøjning eller skal det være specielle Duka rør?

Venlig hilsen

Kim
Hej alle Vi skal have lavet ventilation med Duka... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Nybegynder112 skrev den 03-04-2023 14:24:42
Nu er hullerne gravet og der kommer en og borer hul på onsdag. Jeg skal lige høre dig hvad du brugte til at lukke hullerne igen med omkring Siku/kloakrøret ind til kælderen?
Indvendigt er der ikke lukket til med andet end isolering. Udvendigt har jeg fuget med rund hånd udenpå isoleringen. 
Hej begge
Hvordan er jeres erfaringer her efter noget tid?
Jeg googlede inspiration til at lave en ordentlig løsning og faldt over denne - og den virker genial. 
DK LDS skrev den 11-09-2023 00:14:21
Hvordan er jeres erfaringer her efter noget tid?
Jeg googlede inspiration til at lave en ordentlig løsning og faldt over denne - og den virker genial. 

Vores erfaringer er gode. Vi har ca. samme klima i rummet hvor hullet er ført i vinkel ud i lyskassen, som vi har i rummet hvor røret går direkte ud i en lyskasse. Vores vinkelrør er sunket en smule, sikkert fordi jorden har sat sig omkring det, hvilket betyder, at røret i væggen indvendigt er hævet en halv cm. Alt er dog stadig tæt, og der samler sig ikke fugt i vinkelrøret. Jeg er stadig meget tilfreds. :)

dmcn skrev den 11-09-2023 09:40:20

DK LDS skrev den 11-09-2023 00:14:21
Hvordan er jeres erfaringer her efter noget tid?
Jeg googlede inspiration til at lave en ordentlig løsning og faldt over denne - og den virker genial. 

Vores erfaringer er gode. Vi har ca. samme klima i rummet hvor hullet er ført i vinkel ud i lyskassen, som vi har i rummet hvor røret går direkte ud i en lyskasse. Vores vinkelrør er sunket en smule, sikkert fordi jorden har sat sig omkring det, hvilket betyder, at røret i væggen indvendigt er hævet en halv cm. Alt er dog stadig tæt, og der samler sig ikke fugt i vinkelrøret. Jeg er stadig meget tilfreds. :)

Det lyder godt. Så vil jeg overveje den tilgang og måske trække på jeres erfaringer og understøtte røret en smule.  

Der er er heller ikke lydgener ved at have indtaget lige ved vinduet? (Jeg har ikke erfaring med hvor meget de larmer)

Alternativet er vel at lave en af de ventilationsskakte, men den vil skulle op i niveau med lyskassen, for at undgå at dén bliver skurken ved evt. for meget regnvand på jorden, men den skal jo alligevel have en form for afløb (evt. til lyskassen, som er tilkoblet dræn) og så kan det jo næsten være det samme - og det bliver dyrere. 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis