Fund af tagstykker omkring ejendom

Hej

Jeg har siddet de sidste par dage og været ret bekymret.
Jeg bor i en lejlighed i en stor ejendom, der for ca. 3 år siden fik skiftet tag. Det gamle tag der sad på var eternit og højest sandsynligt med asbest. Det var ret slidt og utæt flere steder. Jeg kan huske at der efter renoveringsarbejdet lå lidt rester rundt om bygningen fra det gamle tag. (Små hjørner etc.). Det blev siden fjernet. I hvert fald det mest synlige for nu opdager jeg så at jeg stadig kan finde små flager (ca. på størrelse med en 5'er) fra det gamle tag rundt omkring bygningen. Det bekymrer mig meget når man tænker på hvor giftigt asbest er, og jeg tør faktisk ikke åbne vinduet da jeg er bange for fibrene. Er bange for at der ligger mere i jorden omkring bygningen, der kan blive hvirvlet op. Og nervøs for hvad man kan have været udsat for, når det har lagt der så længe. Spørgsmålet er om der er en reel fare? Skal det meldes og i så fald til hvem?

Tak på forhånd.

Jeg beklager i øvrigt hvis dette ikke er det rigtige sted at poste.

Hej Jeg har siddet de sidste par dage og været... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det håber jeg ikke ikke de gør. Tror dog alligevel jeg vil nævne det for evt. viceværten eller boligforeningen, med kraftig understregelse af den fare det kan være forbundet med.
Desværre hjælper det ikke det store at læse op på det. Angsten sætter ind, og man begynder at tænke over hvor man selv kan have været udsat for det gennem livet. Født ind i en håndværker familie, så man har jo også hjulpet til hist og her ved husrenoveringer osv.
Der går normalt mere end 30 år før de små spidse asbestfiber kan have  irriteret lungehinden og udvikle cancer , men det skulle da være utroligt at en eller to fiber fra de små stykker eternit skulle finde vej op i din lejlighed og ikke nok med også finde vej ned i dine lunger .

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Utroligt. Måske. Nogle skal jo ende i den dårlige statistik.
Er jo også bange for at evt. fibre i jorden kan have hvirvlet sig op og ende i fx min seng som er lige ved siden af vinduet. Og som i øvrigt står lige under en udluftningskanal i væggen, som er lige under taget på ydersiden. Denne har jeg således sovet under de sidste 5 år.
Ja man frygter jo desværre det værste. Angsten kan få ret store muskler, specielt når man mærker noget usædvanligt i brystet.
I mit barndomshjem var der mange asbestprodukter , det var meget normalt , fx. Når min mor strygede tøj så blev det varme tunge strygejern parkeret på et stykke 100 % asbest på strygebrædtet , og vi havde en brødrister til gasblus det var et rundt stykke 100% asbest i en ramme af jern med et håndtag , det blev lagt på gasbluset og brødet der skulle ristes ovenpå . Så der har været masser af asbestfiber i vores lille lejlighed dengang , min mor blev 106 år og min far næsten 92 år og jeg har en søster på snart 82 år , så du kan nok se at du har ikke noget at være ængstelig for , med de stykker eternit i gadeniveu.

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis