Fund af tagstykker omkring ejendom

Hej

Jeg har siddet de sidste par dage og været ret bekymret.
Jeg bor i en lejlighed i en stor ejendom, der for ca. 3 år siden fik skiftet tag. Det gamle tag der sad på var eternit og højest sandsynligt med asbest. Det var ret slidt og utæt flere steder. Jeg kan huske at der efter renoveringsarbejdet lå lidt rester rundt om bygningen fra det gamle tag. (Små hjørner etc.). Det blev siden fjernet. I hvert fald det mest synlige for nu opdager jeg så at jeg stadig kan finde små flager (ca. på størrelse med en 5'er) fra det gamle tag rundt omkring bygningen. Det bekymrer mig meget når man tænker på hvor giftigt asbest er, og jeg tør faktisk ikke åbne vinduet da jeg er bange for fibrene. Er bange for at der ligger mere i jorden omkring bygningen, der kan blive hvirvlet op. Og nervøs for hvad man kan have været udsat for, når det har lagt der så længe. Spørgsmålet er om der er en reel fare? Skal det meldes og i så fald til hvem?

Tak på forhånd.

Jeg beklager i øvrigt hvis dette ikke er det rigtige sted at poste.

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej og velkommen på siden..
Vel er asbest absolut ikke god for ens helbred, men som du beskriver det, ville det nu ikke forstyrre min nattesøvn, heller ikke selv om vinduet var åbent.
Og ville så samle de stumper sammen der dukker op efterhånden....

Men ellers må du jo få foretaget nogle jordprøver, og få analyseret om der er asbest fibre i jorden.


Vi prøver igen, i morgen --
De stumper der ligger er kun promiller af hvad der ligger på huse med asbest tag. Når det ligger på et hus så anser man det ikke for sundheds skadelig selv om man har åbne vinduer i taget. Det er først sundheds skadelig hvis man indånder støvet der udvikles ved at save / skære i det.
Den sygdom man typisk kan få ved denne påvirkning er lungehinde canser, som i øvrigt er sjældent forekommende.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvis man foretager en jordprøve i nærheden af et tag, der har været belagt med asbest, så vil man med en til vished grænsende sandsynlighed finde asbestfibre i jorden. Disse fibre stammer fra de år, hvor fibrene blev frigivet fra taget.
I de stumper, som man eventuelt kan finde på jorden, er fibrene stadig indstøbt, akkurat som da de lå på taget og udgør derfor en mindre sundhedsskadelig risiko, end da de lå på taget.
Det undrer mig, at nogen kan skrive at asbest er giftig, for det er det absolut ikke.
Hvis man bor i et hus eller i en lejlighed, der også var beboet før 1969, ville jeg være langt mere nervøs for at der lå DDT under gulve og fodpaneler samt i bunden af skabe, idet jeg husker, hvordan alle havde små gule bøtter med DDT-pulver, som flittigt anvendtes til at puste DDT-pulver ind i sprækker og revner, hvis man så et insekt eller en edderkop. På grund af den høje luftfugtighed i datidens boliger så man ofte mange sølvfisk i og omkring fodpanelerne, og de fik som noget helt naturligt lige et pust DDT ind i sprækken mellem gulv og panel. DDT nedbrydes ikke, så giften er stadig til stede, med mindre støvsugeren har fordelt det rundt i hele rummet.

Tak for svarene.
Jeg er med på at der masser af tage med asbest i dk. Og så længe tagene ikke fejler noget er det ok. Det jeg er nervøs for er om de afknækkede stumper kan afgive støv? Her er der jo ikke tale om hele plader mere.
Samtidig er jeg nervøs for om de stumper der er faldet ned kan have afgivet noget på daværende tidspunkt? Det kunne jo tyde på at der er knækket noget af pladerne under nedtagning af det gamle tag.
Annonce
Det er naturligvis knækket af under renovering af taget. Men din risiko er så minimal at det ikke er værd at spilde krudt på.
Der kan listes 100 vis af andre emner op der har meget større betydning for dig. Ud over DDT som nævnt bl.a. PCB som findes i fugemasser - Dampe fra spånplader - Passiv rygning - biludstødning - almindelig forurening - Plathater i plast - Farve i tøj o.s.v.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak igen.
Er da nu ikke meget for hvis der er knækket tagplader lige over hvor jeg sover. Eller hvis der er støv på loftet.
Jeg er nu også nervøs for om der er noget i jorden. Jeg kan huske med det gamle tag, at når det regnede løb det af og til over tagrenden, fordi den var stoppet. Kan huske jeg nærmest så en sø langs bygningen. Ikke rart at tænke på hvad der kan have været i den, og som kan ligge i jorden nu. Folk går tit hen over jorden, inden de går ind i bygningen. Og tørrer sine sko på dørmåtten ved hovedindgangen..
Og førhen var der asbest i bilers bremsetromler , som blev afgivet som støv når man trykkede på bremsen , og det indåndede de nærmeste fodgangere ,  og til den nervøse trådstarter , eternittagplader indeholder ca 10 % asbestfiber som kun bliver frigivet hvis man borer , skærer eller ridser i det .
Og som elmand skriver så er der i dag mange andre meget mere farlige stoffer i vores boliger fx radon , og så er der langtidsvirkning af stoffer vi bruger idag som vi ikke kender , asbest var jo et meget brugt matriale , førhen i teaterne var tæppet på scenen lavet af asbest , som en form af brandmur , der må være mange tilskuer som fik en ordenlig dose asbest når tæppet gik .og ingen blev åbenbart syge af det .

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Selvfølgelig kan mange have været udsatte for det uden nogensinde at have taget skade af det. Omvendt skal nogle enkelte få nærmest ikke i kontakt med det, før det tager livet af dem.
Jeg mener at man lige så godt kan minimere risikoen, når man kender til faren der kan være forbundet med det. Ingen grund til at tage chancer. Det er jo som et spil russisk roulette.
Jeg vil helst ikke i kontakt med det, så jeg tør ikke rigtigt samle stumperne sammen. Samtidigt er jeg super paranoid over at de ligger der. Der ligger også lidt ved vores cykelparkering. Det er usmart hvis folk kører over dem og flækker dem yderligere.

Min uro hænger dog også sammen med nogle vedvarende brystsmerter, jeg fik for en 3 år siden, som jeg dog er blevet tjekket for. Det mærkelige er dog at det hænger ved, og så hjælper tanken om at man måske kan have været udsat på en eller anden måde ikke ligefrem.
De stumper udgør ikke nogen sundheds risiko overhovedet.
Hvad var konklusionen på dine brystsmerter ? Vil du ikke oplyse det "offentlig" er det helt ok.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis