Vandpåfyldning på naturgasfyr

Hej LDS!

Vi står i den situation at sommeren er ovre, og der skal til at varme på huset!

Jeg er løbet ind i det issue, at vandtrykket på mit naturgasfyr står på 0, og jeg er usikker på hvordan der påfyldes vand.

Som jeg har kunne forstå, så skal der sidde en tilslutningsslange mellem de 2 haner markeret med rød cirkel. Den er indkøbt og påsat, efter den var tømt for luft. Jeg lukker herefter op for de 2 håndtag, dog stiger trykket på fyret ikke en millimeter (der kan komme vand ud af begge studse).

Hvad gør jeg galt her? Håber i kan hjælpe!
24 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det burde være rigtig. Prøv at skrue slangen på den øverste og så den anden ende ned i en spand. Kan det give vand, så skal det også kunne fylde anlægget.
Når du igen har tilsluttet det og åbnet i begge ender kan du knække slangen og dermed føle / høre om der strømmer vand igennem. Det vil tage nogle sekunder før viseren begynder at stige. Stop ved 1,5 bar og tænd fyret. Når vandet opvarmes vil trykket stige yderligere men det betyder ikke noget. Så kan du eventuelt efterfylde dagen efter så det er 1,8 - 2,0 bar

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 29-10-2019 19:35:40

Det burde være rigtig. Prøv at skrue slangen på den øverste og så den anden ende ned i en spand. Kan det give vand, så skal det også kunne fylde anlægget.
Når du igen har tilsluttet det og åbnet i begge ender kan du knække slangen og dermed føle / høre om der strømmer vand igennem. Det vil tage nogle sekunder før viseren begynder at stige. Stop ved 1,5 bar og tænd fyret. Når vandet opvarmes vil trykket stige yderligere men det betyder ikke noget. Så kan du eventuelt efterfylde dagen efter så det er 1,8 - 2,0 bar

 Hej Erik,


Tak for dit svar. Der kan som beskrevet komme vand ud begge steder fra, men for en sikkerheds skyld testede jeg lige som du sagde med en spand. Det kan sagtens lade sig gøre.  Har haft begge helt åbne i ca. 1 minut, uden viseren rykkede sig det mindste :(
Bekymrende ! ! ! Har du mærket om der strømmer vand i slangen.
Og så næste spørgsmål hvor strømmer det hen.
Du kunne prøve at lukke for de 2 haner, og mærk forskellen. Jeg ved godt at det ikke fylder fyret op, men så kan du måske lokalisere fejlen lidt.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det kan også være at det er fylde og dræn hane, og ikke forsyning fra vandværket.

Et hus jeg lejede på et tidspunkt, krævede haveslangen udefra for at kunne fylde på fyret/centralvarmen

 

ev elmand skrev den 29-10-2019 19:53:21

Bekymrende ! ! ! Har du mærket om der strømmer vand i slangen.
Og så næste spørgsmål hvor strømmer det hen.
Du kunne prøve at lukke for de 2 haner, og mærk forskellen. Jeg ved godt at det ikke fylder fyret op, men så kan du måske lokalisere fejlen lidt.

 Der kommer uden tvivl vand i slangen når begge haner åbnes, men hvor det strømmer hen tør jeg ikke gøre mig klog på. Umiddelbart virker det ikke til at det strømmer nogle steder, men det er desværre ikke en gennemsigtig slange, så jeg kan ikke se det.

Jeg er helt grøn på området, så alle "Det burde alle da vide"-råd modtages gerne. Der må være en eller anden lille ting jeg overser eller ikke tænker på. Håber jeg!
Annonce
Steensen skrev den 29-10-2019 20:30:29

Det kan også være at det er fylde og dræn hane, og ikke forsyning fra vandværket.

Et hus jeg lejede på et tidspunkt, krævede haveslangen udefra for at kunne fylde på fyret/centralvarmen

 Hvis den ene er en drænhane, så burde der vel ikke kunne strømme vand ud der fra når håndtaget drejes? Eller hvad?

Begge haner burde kunne lukke vand ud, når det er direkte til en spand.
Måske der sidder en kontra ventil integreret i den ene, men tvivlsomt.
mht. min kommentar om en "fylde" og en "tappe", så er det bare at den ene ventil sidder på tryk siden af pumpen, og den anden på suge siden.

 

Steensen skrev den 29-10-2019 20:34:58

Begge haner burde kunne lukke vand ud, når det er direkte til en spand.
Måske der sidder en kontra ventil integreret i den ene, men tvivlsomt.
mht. min kommentar om en "fylde" og en "tappe", så er det bare at den ene ventil sidder på tryk siden af pumpen, og den anden på suge siden.

 Okay, begge kan hvertfald fylde en spand uden problemer. Det eneste jeg kan få øje på er en lille dut til venstre for plastrøret, men det er vel til luft. 

Den lille plade til v. for det hvide afløb/vandlåsen, er toppen af sikkerheds ventilen. Den skal du ikke pille ved.

Når du åbner ventilerne, er der så tryk på vandet ala i vandhanen, eller er det mere roligt?

 

Steensen skrev den 29-10-2019 20:43:02

Den lille plade til v. for det hvide afløb/vandlåsen, er toppen af sikkerheds ventilen. Den skal du ikke pille ved.

Når du åbner ventilerne, er der så tryk på vandet ala i vandhanen, eller er det mere roligt?

 Der er tryk på. Hvis jeg åbner helt op, så bliver bryggerset oversvømmet :)

Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis