Skift af loftisolering - dampspærre?

Hej LDS

Ifb. med genetablering af noget isolering på loftet har jeg lige et par spørgsmål. Huset er et klassisk 1 plans hus fra 1974, profilbræddeloft hvor der ovenpå er monteret spartlet gips og fuget til væg. Monteret en del spots. Der er isoleret med ca. 250 mm. mineraluld over det hele.
Der er dampspærre, men det er den originale (vil tro det er alukraft), og tæt alle steder er den i hvert fald ikke. Der er god ventilation på loftet via udhæng/tagfod.

Jeg har som sagt fjernet en del af isoleringen og skal nu høre hvordan jeg nemmest får det genetableret. Dampspærren er færdig der hvor isolering af fjernet, den er nærmest hevet i stykker efter trækning af nyt EL. Skal så høre:

Skal jeg lave en ny dampspærre på de berørte områder, og lægge et frisk lag mineraluld? Der er jo megen snak om den forbistrede dampspærre, muligvis kan den undværes trods tykt lag mineraluld?
Drop den dyre dampspærre

Eller skal jeg, droppe dampspærren og istedet lægge et tykt lag papiruld? Det er dog noget dyrere end klassisk mineraluld, men en ny dampspærre og besværet med at få den monteret og tæt er jo også noget værd i sig selv.

Pft.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg vil ikke sige for eller imod ved papiruld, for det har jeg ingen erfaring med. Men den artikel du henviser til siger at man kan undvære dampspærre ved TÆTTE PUDSEDE LOFTER. Altså ikke lofter der er gennemhullet med spots installationer m.m.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 29-10-2019 22:30:24

Jeg vil ikke sige for eller imod ved papiruld, for det har jeg ingen erfaring med. Men den artikel du henviser til siger at man kan undvære dampspærre ved TÆTTE PUDSEDE LOFTER. Altså ikke lofter der er gennemhullet med spots installationer m.m.

 

Tak for svaret, papiruld kan umiddelbart bruges uden dampspærre da det er fugttransporterende.
Mht. artiklen, så ja, enig, men alle mine loftspots "Opfylder krav til lufttæthed i.h.t. BBR" hvad det så vil sige. Og om det så evt. er nok i sig selv eller om man skal overveje en tætningsring istedet. (Der er endnu ikke monteret spots der hvor dampspærren er brudt)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg har 300mm papiruld oven på 100mm stenuld, med en meget utæt alukraft dampsæree under, det virker super fint, har dog meget ventilation i mit tagrum

www.Duckduckgo.com sikker søgemaskine
Andre bud? Det er lige så mange meninger som der er håndværkere :-) Mht. artiklen, så må man gå ud fra at et pudset og fuget gipsloft med lufttætte spots er nok til at overveje nødvendigheden af en dampspærre på det berørte område ..
Der er ikke så mange muligheder. Det er naturlove man "slås " med.
Varmen i rummet siver op og danne kondens et eller andet sted i isolering, det er en naturlov. Hvis den dannede fugt kan udtørre op i loft rummet så går det godt trods dårlig damppærre
Så med tynd isolering kan gå det an, da fugten kan tørre op i loftrummet.
Med tykkere isolering er det vanskeligere at få det udtørret og dampspærre skal være bedre.
Så siges der om papiruld at det er fugt transporterende, men det kræver stadig god udluftning i tagrummet for at få det udtørret.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg ville montere en dampspærre ja, husk dog granulat ikke udgør en brandisolering, så der skal lægges min. 100 mm isolering i bunden i bats, for at opfylde gældende brandkrav.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også