Gulvvarme ventil problem

Hej

En af kredsene på vores gulvvarme driller. Selvom jeg har afmonteret telestaten så kommer der ikke rigtigt flow igennem. Retur slangen er kold og tænker den efter et par dage skulle være varm og gulvet være varmt. Stiften i ventilen sidder ikke fast så er der nogen der har et bud på hvad der kan være galt?

Mvh Carsten

 

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Lige en lille update og et billede. Jeg mistænker at det er den lille dims (skruen under de hvide hætter) på returslangen der måske er til at regulere flowet med. Er det korrekt?

Hvis det er dem der skal justeres hvordan virker de så? Jeg har skruet dem helt den ene vej og helt den anden vej uden resultat. Der sidder en låsering på skruen så den ikke kan skrues ud.


 

Fremløbet bliver varmt men kun langsomt så jeg tror det er pga opblanding og ikke flow. Altså at fremløbsventilen åbner men vandet flyder ikke

Returslangen og gulvet forbliver koldt

Jeg tror ikke det virkede sidste år men da jeg først flyttede ind i marts er jeg ikke 100% sikker. 

 

OK, så lyder det til du skal igennem en "komplet gennemgang" af dit anlæg.Lad os plukke de lave frugter først:
1) Trykket i anlægget, er det 1,5-2,5Bar?
2) Hvilken cirkulations pumpe har du? Hvad er den indstillet til?
3) Hvilken temperatur er din blande sløjfe sat til?
4) Kører du fjernvarme eller har du eget fyr?

 

Lige en enkelt pointe. Jeg har i alt 15 kredse (ved ikke om jeg bruger de rigtige ord) og det er kun nogle af dem der ikke virker. Fx i køkken-alrum er der 3 kredse der styres af den samme termostat. 1 kreds virker fint og giver gulvvarme i den ene ende af rummet. De 2 andre kredse er kolde.

Mht spørgsmål

1. Trykket er 1.3 bar
2. Cirkulationspumpen er en Grundfos UPS 15-40 sat på trin 3 (Max)
3. Der er ikke en separat temperaturregulering ud til gulvvarmen men fyret varmer op til 45C cirka
4. Det er et gasfyr fra 2002 ligesom huset


 

Annonce
Så vil jeg starte med at fylde efter med vand. 1.3bar er i den lave ende.
Der plejer at være et manometer med en "rød zone" eller "grøn zone", hvilke indikerer hvilket område trykket helst skal ligge i. 1.5-1.8bar bør være tilfredsstillende, om end 2 bar er i den bedre ende.

Start med det (efterfyldning) så kan du efterfølgende forsætte fejlsøgningen i form af udluftning, skyldning m.m.

 

Så er der 2 bar på men stadigt sker der ikke noget på de 2 kredse...

 

Så fjerner du telestaten på en kreds ad gangen, og kontrollerer at der kan komme varme igennem den. Der kan godt gå 5-30 minutter før du registrere en varme forskel i afgangs slangen.
Kommer der varme på afgangen, så er det bare at montere telestaten igen, og så teste næste kreds.

De kredse der ikke kan komme varme igennem, der skal du så igang med at udlufte.

Jeg har ikke selv gulvvarme, så ved ikke om de ventiler du har lagt et billede op af, er udlufninger, flow begrænsnings eller selve ventilen til telestaten

Du har haft proppen i midten af din pumpe afmonteret, for at kontrollerer at akslen reelt roterer, og at det ikke er din pumpe der er stået af?

 

De ventiler på billedet er på returslangen og altså ikke til telestaterne. Jeg tror det er en eller anden form for flowregulering men er i tvivl om de er defekte eller jeg bare ikke ved hvordan de virker. Drejer jeg dem helt i den ene retning er jeg ret sikker på at flowet stopper da fremløbet så bliver koldt i løbet af en halv times tid. Når jeg skruer ventilen helt den anden vej “bevæger” varmen sig i fremløbet men returslangen bliver aldrig varmt. Så måske et meget langsomt flow?

Jeg har ikke åbnet pumpen men den “summer” når jeg rør ved den og der er jo varme i en del af mine kredse

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis