Trække afløb i betongulv med gulvvarme

Hej

Vi har et "multirum", som egentlig er en garage, der har fået en overhaling.
Tidligere ejer byggede garagen med støbt betongulv og gulvvarme. Der er et afløb i midten af rummet.
Rummet er ca 12 m langt og 3,3 m bredt.

Jeg har ingen anelse om hvad dybde gulvvarmen ligger i.

Tanken er nu, at der skal trækkes et afløbsrør fra den ene ende af rummet og hen til det eksisterende afløb.
Jeg vil lade proffessionelle om at lave selve rørføringen og afløbet, men der er noget grov-arbejde i at lave en "rende" i gulvet, hvor røret kan ligge.

Så spørgsmålet går egentlig mest på, hvordan griber jeg det bedst an, mht. at få banket gulvet op, så jeg har mindst risiko for at beskadige den vandbårne gulvvarme?

Forestiller mig noget med hammer og mejsel og en god portion held til ikke at ramme lige netop dér hvor slangerne er :-)

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal starte med at få dit gulv termografi-fotograferet med et ordentligt kamera. Så kan du få vished for hvor dine varmeslanger ligger.
Det er nok en næsten umulig opgave du er ved at gå igang med, så hvis du har mulighed for at tilkoble afløbsrøret udendørs, er det måske mere realistisk.

Søren O
Du er som sagt nødt til at få et kamera på. For gulvvarmeslangerne ligger ofte Ca 4 - 6 cm nede i betonen, og ligger i baner med en afstand på 30 cm.

Du vil uden tvivl ødelægge rørene ved at hamre med en majsel eller andet værktøj.

Mvh. Christian M
 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hvis du skal bruge termografi kamera så er det en fordel at lukke for gulvvarme et døgn før, og så lukke op 1/2 - 1 time før du fotograferer. Så får du den bedste markering.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Mange tak for jeres svar.
Jeg tror jeg vil prøve at gribe det helt anderledes an:
1) Fjerne øverste lag af betonen (der må komme nogen med en betonfræser), sådan at gulvet bliver plant (bare så faldet er væk)
2) Banke rende ud til det nye afløb
3) Lægge ny gulvvarme, når VVS har lavet afløbet (og de gamle slanger er ødelagt)
4) Afslutte med vinyl eller laminat
5) Job done,forhåbentlig til en billigere penge og færre bekymringer omkring eksisterende gulvvarme

Er der noget der sådan lige skriger "NEEEJ!" til dette?
Tror ikke det er realistisk at betonfræse. De små fræsere, som også kan lejes, er kun god til mindre opgaver, og det tager lang tid.
Skal der ske noget, så skal du have fat i en asfaltfræser, og de mindste har en egenvægt på 4-5 ton. De fysiske mål betyder at fræseren ikke kan komme helt ud i hjørnerne og helt ind til vægge.

Søren O
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Så kan der udlægges spartel for at udligne faldet, med et højere gulv som følge deraf. Men resten er vel overkommeligt? 

Altså vil du støbe beton igen, eller hvordan skal man forstå det? 

Mvh. Christian M
 

Mja... tænker at udlægge flydespartel i et par cm, så fald mod afløb udjævnes og så ny gulvvarme ovenpå. Man kan få noget der lægges ovenpå eksisterende beton
trokamp skrev den 30-10-2019 19:52:29

Mja... tænker at udlægge flydespartel i et par cm, så fald mod afløb udjævnes og så ny gulvvarme ovenpå. Man kan få noget der lægges ovenpå eksisterende beton

 Men vil du så lægge træplader ud med spor til gulvvarme i? Eller hvilken slags gulvvarme tænker du på 


Mvh. Christian M
 

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også