Eco eller ej?

Hej alle sammen,

Dette er mit første indlæg og jeg ved, at der er skrevet en del omkring Danfoss' Eco 2 termostater allerede,men jeg vil gerne høre mere til jeres erfaringer.

Jeg bor i en 72'er villa, der sagtens kunne klare mere isolering på loftet. Jeg står pt. og gerne vil udskifte alle mine radiatortermostater. De er alle den originale model og sikkert fra 70'erne. Skal jeg skifte til et nyt manuelt Danfoss (ca. 170 kr) eller opgradere til Danfoss' elektroniske Eco 2 (ca. 250 kr). Det drejer sig om 9 stk, og jeg vil selvfølgelig gerne kunne tjene pengene ind igen.

Jeg plejer at bruge fjernvarme for ca 15000 kr om året.


Benægt, benægt og hvis det ikke virker så lyv!
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Koncentrer dig om din varmekurve / udetemperaturkompensation. Så undgår du at dit fjernvarmeanlæg banker mod lukkede radiatorventiler. På den få du nemmest og billigst et effektivt anlæg. Du bor i Aalborg, dvs. ren volumenafregning: jo bedre afkøling jo billigere bliver din fjernvarme.

Hvilken styreenhed har dit fjernvarmeanlæg? Danfoss ECL eller Samson Trovis eller...

fordel ved Danfoss Eco er at de motionerer radiatorventil hen over sommeren.
At lade radiatorventiler køre urprogrammer er ikke "smart", når man kan styre fremløbstemperatur. 

Hvis man går fra en installation uden er der noget at tjene ved at opgradere til termostater. Ellers kan du ikke spare ret meget ved at skifte til moderne termostater. Der er lidt ved at sænke temperaturen om natten men det er meget begrænset.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Nu kommer allt att spara. Nya termostater kommer alltid att vara mer effektiva än de gamla.

Mjølner skrev den 04-11-2019 11:42:43

Koncentrer dig om din varmekurve / udetemperaturkompensation. Så undgår du at dit fjernvarmeanlæg banker mod lukkede radiatorventiler. På den få du nemmest og billigst et effektivt anlæg. Du bor i Aalborg, dvs. ren volumenafregning: jo bedre afkøling jo billigere bliver din fjernvarme.

Hvilken styreenhed har dit fjernvarmeanlæg? Danfoss ECL eller Samson Trovis eller...

fordel ved Danfoss Eco er at de motionerer radiatorventil hen over sommeren.
At lade radiatorventiler køre urprogrammer er ikke "smart", når man kan styre fremløbstemperatur.

 Jeg er ikke helt med på, hvad du mener med varmekurve? Kan du uddybe? Jeg følger blot de alm. råd om fjernvarme. Alle radiatorer kører på samme indstilling, lufter ud morgen og aften etc .. 


Mht. styring af mit fjernvarmeanlæg, så ved jeg det ganske enkelt ikke. Jeg har indsat et billede af anlægget. Måske kan du se hvilken styring, der er? Til venstre uden for billedet er en varmeveksler til vores varme vand.


Benægt, benægt og hvis det ikke virker så lyv!
Der er tilsyneladende ikke nogen "elektrisk" styring på varmeanlægget. Det billedet viser er fjernvarme- og vandmålere som du afregnes efter.

Søren O
Annonce
 Der er jo også andre på markedet end Danfoss,
https://www.tado.com/dk/
Tado er et tysk mærke,

Hvis du ikke kan forklare det på en simpel måde, er det fordi du ikke har forstået det godt nok.
Hej,
Hvad blev den endelige beslutning?
@TLA

Jeg droppede ideen på baggrund af flere artikler og den dårlige omtale Danfoss Eco 2 havde. Så jeg har skiftet alle de gamle termostater ud med nye mekaniske i stedet.

 

Benægt, benægt og hvis det ikke virker så lyv!
Tak for svar :)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis